Tapio Reponen in memoriam: Muistokirja suomalaisen tietojärjestelmätieteen uranuurtajalle

17.01.2018

Professori Tapio Reposen (1947‒2014) muistoksi on koottu kirja, joka koostuu Reposen kollegoiden ja liike-elämän yhteistyökumppanien kirjoituksista. Kirja sisältää myös Reposen tunnetuimpia ja viitatuimpia tutkimusartikkeleja uudelleen julkaistuina.

​Yksi kirjan toimittajista, tietojärjestelmätieteen professori Mikko Ruohonen (Tampereen yliopisto) kirjan julkistustilaisuudessa Turun kauppakorkeakoululla 17.1.2018.

​Turun kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen professori Tapio Reponen toimi Turun kauppakorkeakoulun rehtorina vuosina 1996‒2009 sekä Turun yliopiston vararehtorina vuosina 2010‒2014 eläkkeelle siirtymiseensä saakka. Tapio Reponen menehtyi syyskuussa 2014.

Reposen muistoksi on koottu kirja kunnioittamaan hänen työtään ja elämäänsä. Teos toimii myös kuvauksena suomalaisen tietojärjestelmästrategian tutkimuksen ja kehittämisen alkujuurista ja kehittämisestä.

‒ Tapio Reposta voidaan pitää tietojärjestelmästrategian tutkimuksen ja kehittämisen uranuurtajana suomalaisessa tutkimus- ja yrityselämäkentässä. Hän toi Suomeen 1980-luvulla tietojärjestelmien ja tietohallinnon johtamisen tutkimuksen ja opetuksen vierailtuaan Harvard Business Schoolissa. Nykyään tästä kutsutaan organisaatioiden digitalisaatioksi, kertoo yksi kirjan toimittajista, tietojärjestelmätieteen professori Mikko Ruohonen Tampereen yliopistosta.

Tapio Reponen oli tietojärjestelmätieteessä edelläkävijä esimerkiksi tapaustutkimushankkeissa yhdessä yritysten kanssa. Ensimmäinen laaja hanke Suomessa oli Finnpapin, sittemmin Finnboardin kanssa tehty myynnin tukijärjestelmän strateginen kehittäminen, josta syntyi myös Harvard Business Schoolissa käytetty opetuscase.

‒ Tämän jälkeen Reposen tutkimusryhmä toteutti useita case- ja toimintatutkimushankkeita yhdessä yritysten kanssa, ja tätä oppia me hänen oppilaansa olemme vieneet moniin yliopistoihin ja yrityksiin Suomessa ja maailmalla, Ruohonen kertoo.

IN THE FOREFRONT OF INFORMATION SYSTEMS STRATEGY STUDIES ‒ Tapio Reponen in memoriam -kirjan toimittajat ovat Mikko Ruohosen ohella tietojärjestelmätieteen professori Hannu Salmela Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sekä tietojärjestelmätieteen apulaisprofessori Olayele Adelakun DePaul University -yliopistosta Yhdysvalloista. Toimittajat ovat kaikki väitelleet professori Reposen ohjauksessa tietojärjestelmätieteen alalta Turun kauppakorkeakoulussa.

Kirja julkaistiin Turun kauppakorkeakoululla järjestetyssä tilaisuudessa 17.1.2018. Kirjan painos on 300 kappaletta. Kirjaa on tarkoitus käyttää myös opetuksessa, ja se soveltuu myös johdon koulutukseen. Kirjasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä kirjan toimittajiin: mikko.j.ruohonen@uta.fi, hannu.salmela@utu.fi.

Kirjan julkaisua ovat tukeneet Liikesivistysrahasto, Turun kauppakorkeakoulun tukisäätiö, kirjan toimittajien kotiyliopistot sekä TS-Yhtymä.

TS
Kuva: Antti Tarponen