Teknillinen tiedekunta juhli historiansa ensimmäistä publiikkia

19.11.2021

Publiikkia eli valmistujaisjuhlaa vietettiin teknillisessä tiedekunnassa ensimmäistä kertaa 12.11.2021. Diplomi-insinööreiksi ja maistereiksi valmistuvia oli juhlassa noin 40. Lisäksi osa valmistuneista seurasi juhlatilaisuutta etänä.

Tervehdyspuheet valmistuneille pitivät yliopiston vararehtori Mika Hannula ja tiedekunnan dekaani Jaakko Järvi.

Hannula korosti valmistujaisjuhlan historiallista luonnetta ja uuden tiedekunnan strategista merkitystä monitieteisessä yliopistossa. Tiedekunta on nyt jo yksi yliopiston suurimmista tiedekunnista ja nopean kasvun taustalla on yliopiston kovan työn lisäksi lahjoittajien ja kumppanien vahva tuki. Kumppanuudet ja yhteistyö leimaavat tiedekunnan toimintaa myös tulevaisuudessa.

Järvi totesi puheessaan, että opintoja aloittaessaan kukaan opiskelijoista ei varmasti tiennyt valmistuvansa teknillisestä tiedekunnasta. Tiedekunnan alumnitoiminta ja omat perinteet rakentuvat hiljalleen, ja tutkintojen arvostus pysyy korkealla jatkossakin. Hän kannusti valmistuneita pitämään aktiivisesti yhteyttä omaan yliopistoonsa ja hyödyntämään omaa osaamistaan esimerkiksi pitämällä vierailuluentoja, palkkaamalla vastavalmistuneita tai tekemällä yhteistyötä yliopiston kanssa.

- 7 miljardin start-up -yrityksen perustaminen ja uusien lahjoitusprofessuurien antaminen yliopistolle eivät olisi myöskään pahitteeksi, Järvi vitsaili.

DI Raimo Hilden tervehti valmistuneita alumnien puolesta. Valmistuneen puheen piti DI Miika Peltotalo. Molempien puheissa korostuivat ylpeys suuresta saavutuksesta sekä jatkuvan oppimisen merkitys.

Hilden totesi valmistumisen olevan jännittävä tapahtuma, jolloin mielessä pyörii paljon kysymyksiä tulevaisuudesta. Miten suhtautua odotuksiin ja vaatimuksiin alan uutena asiantuntijana? Opintie ei pääty valmistumiseen eikä epäonnistumisia kannata pelätä.

- Älä pyydä kevyempää taakkaa, vaan leveämpiä hartioita, Hilden sanoi.

Peltotalo kertoi nähneensä opintojensa aikana yliopistoyhteisön molemmat puolet toimiessaan aktiivisesti eri järjestöissä ja työryhmissä. Hän totesi erityisesti projektinhallintataidoista ja armollisuudesta itseään kohtaan olleen hyötyä opiskelijan kiireisessä arjessa. Peltotalo kiitti yliopiston henkilökuntaa lämpimästä vastaanotosta ja tuesta opintojen aikana, sekä sanoi tekniikan koulutuslaajennuksen työryhmiin kuulumisen olleen unohtumaton kokemus.

Maljapuheen juhlan lopuksi piti Tekniikan akateemisten (TEK) toiminnanjohtaja Jari Jokinen. Jokinen kannusti valmistuneita kantamaan vastuunsa yhteiskunnan rakentajina kestävä kehitys huomioiden sekä sitoutumaan tavoitteisiin, joiden takana he voivat aidosti seistä.

Publiikin musiikista vastasi Turun yliopiston kuoron tuplakvartetti.

Toivotamme kaikille valmistuneille lämpimät onnittelut ja toivomme yhteydenpitomme säilyvän!

Luotu 19.11.2021 | Muokattu 19.11.2021