Telakointi pidentää laivojen elinikää

11.10.2018

Turun Korjaustelakan Ship Repair Manager Ari Soini

Syksyn 2018 Studia Maritima –luentosarja käynnistettiin Raumalla ja Turussa 10. lokakuuta luennoilla vuosi- ja huoltotelakoinnin merkityksestä osana laivan pitkää elinkaarta. Luennoitsijana toimi Turun Korjaustelakan korjauspäällikkö Ari Soini.

Laivat telakoidaan käytännössä 2 – 3 vuoden välein. Luennolla käytiin läpi telakoinnin vaiheet aina telakoinnin tarpeesta telakointisopimuksen syntyyn, vuositelakoinnin yhteydessä suoritettavia töitä, telakoinnin suurimpia haasteita, ulostelakointia ja toimenpiteitä, joilla laivan elinikää voidaan pidentää.

Telakoinnin haasteena nähdään erityisesti tiukat aikataulut sekä aluksessa samanaikaisesti tehtävät työt ja toisten telakoitavana olevien alusten vierekkäiset työt. -Telakoinnissa on usein aikapaineita, sillä työmäärät kasvavat samalla kun telakointiajat lyhenevät. Laivan henkilökunta ei enää pysty huoltamaan laivaa itse. Miehistön koko pienenee ja kalusto vanhenee, kertoi Soini.

Soinin mukaan telakoinnin onnistumisen kannalta on olennaista, että kaikki osapuolet ovat selvillä suoritettavan työn laajuudesta ja sovitusta toimitusajasta. Esivalmisteluajan tulee olla riittävä, jotta esimerkiksi erikoismateriaalit ovat käytettävissä laivan ollessa telakalla. Projektin avainhenkilöiltä edellytetään sitoutumista ja mukana oloa koko projektin ajan.

Luennolla sivuttiin myös ”romutustelakointia” eli laivojen purkamista. Vaikka laivojen purkamisesta on povattu telakoille tulevaisuuden liiketoimintaa, ei Soini näe tätä ajankohtaisena teemana. -Laivan purkamisesta syntyy paljon kaatopaikkajätettä, jota ei voida kierrättää. Jätteiden asianmukainen hävittäminen ja kaasuvapaaksi tekeminen on kallista. Monien asioiden pitäisi muuttua, ennen kuin laivojen purkaminen on Suomessa kannattavaa, totesi Soini.

Pallo heitettiin myös varustamojen suuntaan. – Jos varustamoilla olisi kiinnostusta maksaa laivojensa purkamisesta, voisivat he samalla kiillottaa kilpeään ympäristön suojelijoina, pohti Soini.

Studia Maritima on avoin yleisöluentosarja merenkulun aiheista. Luentosarjan järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus, Merenkulkualan opetuksen ja tutkimuksen kannatusyhdistys ry, Forum Marinum, Aboa Mare, Satakunnan ammattikorkeakoulu sekä Länsirannikon Koulutus Oy WinNova/Merenkulku.

Seuraava Studia Maritima -luento järjestetään 6. marraskuuta 2018. Luennon aiheena on fiktiota ja faktaa merenkulun ympäristövaikutuksista. Luennoitsijana Senior Advisor Petra Erkkola. Tilaisuuksiin vapaa pääsy.

Kirjoittaja: Johanna Monnonen

Luotu 11.10.2018 | Muokattu 10.06.2019