Tervetuloa ensimmäiseen kansalliseen Scholars at Risk Finland (SARF) -päivään!

28.10.2021

Ensimmäinen Scholars at Risk Finland (SARF) -päivä järjestetään Turun yliopistolla 25.11. klo 12:00–16:15. Tapahtumaan ovat tervetulleita osallistumaan kaikki tieteen vapaudesta kiinnostuneet – mukaan lukien yliopistojen ja tiedekuntien johto, tutkijat, muut työntekijät ja opiskelijat, ammattiliittojen edustajat, ihmisoikeusaktiivit, median edustajat ja muut kiinnostuneet.

Tieteen ja tutkimuksen vapaus on enenevissä määrin uhattuna yhteiskuntien poliittisen polarisoitumisen lisääntyessä ja kansalaisoikeuksien heikentyessä. Scholars at Risk -verkoston tilastojen mukaan korkeakouluyhteisöihin kohdistui 1.9.2019–31.8.2020 välisenä aikana 341 hyökkäystä yhteensä 58 eri maassa.  Tämä tarkoittaa yli 5 prosentin kasvua verrattuna vuonna 2019 raportoituihin 324 tapaukseen ja yli 50 prosentin lisäystä viiden vuoden takaiseen 158 raportoituun tapaukseen. Tämän seurauksena ennätysmäärä tutkijoita tarvitsee kiireellisesti apua.

Vuonna 2017 perustettu Scholars at Risk Finland on osa kansainvälistä Scholars at Risk -verkostoa, jonka tavoitteena on ylläpitää tieteen ja tutkimuksen vapautta ja suojella tutkijoiden oikeutta vapaaseen tieteentekoon. Suomessa monet yliopistot ovat tukeneet tätä työtä muun muassa suojelemalla vainottuja tutkijoita tarjoamalla heille tutkimus- tai opetustöitä sekä osallistumalla vaikuttamiseen ja lisäämällä tietoisuutta. Nyt ne järjestävät yhdessä ensimmäisen kansallisen SARF-päivän.

SARF-päivä tuo yhteen ministeriöiden edustajia, pohjoismaisten yliopistojen Scholars at Risk -asiantuntijoita ja muita organisaatioita tarkastelemaan akateemisen vapauden nykytilaa ja jakamaan omakohtaisia kokemuksia vainottujen tutkijoiden kanssa työskentelemisestä. Turun yliopiston rehtori Jukka Kola ja SAR Finland -jaoston puheenjohtaja, Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumin (Turku Institute for Advanced Studies, TIAS) johtaja Martin Cloonan pitävät tapahtuman avauspuheenvuorot. Tapahtumaan etänä osallistuva opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Atte Jääskeläinen puhuu tilanteesta nykypäivänä. Suomen tiedeakatemioiden tiedesihteeri Veera Launis puolestaan kertoo tapahtumassa akateemisen vapauden ja Bonnin julistuksen tärkeydestä.

Tapahtuma käynnistää myös Scholars at Risk -luentosarjan, jonka avaa jordanialainen tutkija ja tohtori Majid Mgamis, jonka oikeutta vapaaseen tieteentekoon on rajoitettu hänen kotimaassaan. Luennon otsikkona on The Three Taboos: Academic Freedom in the Face of Absolute Truth. Kysymys ja vastaus -osiota moderoi Åbo Akademin kansainvälisen oikeuden professori ja Helsingin yliopiston yliopistotutkija Magdalena Kmak.

Tilaisuuden paneelikeskustelussa asiantuntijat useista eri organisaatioista keskustelevat muun muassa tavoista lisätä tietoisuutta, turvapaikkojen tarjoamisesta, rahoituksesta, ja tutkijoiden osaamisen säilyttämisestä. Keskusteltavia aiheita ovat mm:

• Miten voimme estää akateemisten vapauksien loukkaamista?
  • Miten voimme tarjota tukea tutkijoille, jotka kohtaavat työssään ja elämässään vakavia uhkia?
  • Miten voimme tukea hädänalaisia tutkijoita, jotta he voivat jatkaa työtään turvallisesti osana kansainvälistä tutkijayhteisöä?

“On hienoa, että Turun yliopisto isännöi ensimmäistä SARF-päivää. Akateemisen vapauden heikentyessä ympäri maailman on upea nähdä, miten suomalaiset yliopistot yhdessä puolustavat niitä arvoja, jotka ovat kaiken tieteellisen työn perustana”, sanoo SAR Finland -jaoston puheenjohtaja professori Martin Cloonan.

***

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan ja kuulemaan lisää akateemista vapautta kohtaavista uhkista. SARF-päivä on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla siitä, miten Suomi ja muut Pohjoismaat auttavat taistelussa tätä maailmanlaajuista ilmiötä vastaan.

AIKA: Torstai 25.11.2021 (12:00–16:15, GMT+3)

PAIKKA: Turun yliopisto, Agora, luentosali XXII, Vesilinnantie 3, Turku (ja verkossa!)

Lisätietoa tapahtumasta: https://www.utu.fi/en/university/international-networks/SARF-Day

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 21.11. osoitteessa: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=11301

Lisätietoja:

Kristaps Kovaļonoks

kristaps.kovalonoks@utu.fi

Suunnitteluassistentti, kansainväliset kumppanuudet & tutkimuksen kokonaisarviointi

Martin Cloonan

SAR Finland -jaoston puheenjohtaja