Terveyden biotieteiden ja digitaalisen kulttuurin koulutusta kehitetään KKA-rahoituksella

11.09.2013

Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) on myöntänyt rahoitusta seitsemälle korkeakoulujen benchmarking-hankkeelle. Yliopistosektorille myönnetyt kaksi rahoituspäätöstä tulivat molemmat Turun yliopistoon.

​Myönteisen rahoituspäätöksen saivat Turun yliopiston hankkeet ”Terveyden biotieteet -koulutusohjelmien sijoittuminen pohjoismaiseen biolääketieteen koulutukseen” ja ”Monitieteisen oppialan opintojen työelämärelevanssi: Digitaalisen kulttuurin pohjoismainen benchmarking -vertailu”.

Terveyden biotieteiden koulutusohjelma viettää tänä vuonna 15-vuotisjuhlavuottaan. Se aloitti vuonna 1998 Suomen ensimmäisenä monitieteisenä bioalan koulutusohjelmana. Tällä hetkellä myös Itä-Suomen yliopistossa toimii terveyden biotieteiden koulutusohjelma.

– Koordinoimme hanketta, jossa selvitetään Turun ja Itä-Suomen yliopistojen TerBio-koulutusohjelmien sijoittautumista pohjoismaiseen biolääketieteen yliopistokoulutukseen. Tavoitteena on edistää tutkinnoissa saavutettavan osaamisen ja oppimistulosten laadunhallinnan kehittämistä, professori Sari Mäkelä kertoo.

Hankkeessa kuvataan, kartoitetaan ja vertaillaan suomalaisten ja pohjoismaisten biolääketieteen alan koulutusohjelmien opintojen sisältö ja kehittämistarpeet. Pohjoismaisina vertailukohtina toimivat koulutusohjelmat Karoliinisessa instituutissa, Bergenin yliopistossa ja Kööpenhaminan yliopistossa.

– Koulutuksen sisällöllisen ja laadullisen arvioinnin lisäksi hankkeessa pyritään luomaan pohjaa korkeakoulujen välisen koulutusyhteistyön kehittämiselle ja etsimään verkostoitumalla uusia yhteistyömuotoja.

”Parhaat käytännöt jakoon”

Digitaalinen kulttuuri tutkii ihmisten ja uusien teknologioiden vuorovaikutusta. Teoreettisten valmiuksien lisäksi opetuksessa annetaan valmiuksia projektityöskentelyyn, digitaalisten tuotantojen läpivientiin ja sovellusten testaamiseen. Digitaalisen kulttuurin oppiaine toimii Porin yliopistokeskuksessa osana kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmaa.

– Nyt käynnistyvässä hankkeessa vertaamme opetussisältöjämme Jyväskylän yliopiston nykykulttuurin koulutusohjelmaan, Bergenin ja Lundin yliopistojen digitaalisen kulttuurin koulutusohjelmiin sekä Århusin yliopiston digitaalisen designin koulutusohjelmaan, professori Jaakko Suominen kertoo.

Hankkeeseen kytketään opetussuunnitelmien uudistustyötä, millä osaltaan pyritään parantamaan oppiaineen ja koko kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman tuloksellisuutta.

– Odotamme pystyvämme jakamaan hankeosapuolten kesken erilaisia opetuksen kehittämistä, arviointia, tilausopinnäytteitä ja esimerkiksi sidosryhmäyhteistyötä koskevia parhaita käytäntöjä.

Korkeaoulujen arviointineuvosto vastaanotti rahoitushaussa kaikkiaan 37 hakemusta, joista 24 oli ammattikorkeakouluista ja 13 yliopistoista.

Jussi Matikainen

Luotu 11.09.2013 | Muokattu 07.07.2021