Terveyskampus Turku on kansainvälisesti merkittävä osaamiskeskittymä

27.09.2017

Terveyskampus Turku -verkostossa ovat mukana Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia ja uutena osapuolena Turku Science Park.

​Kuva sopimuksen allekirjoitustilaisuudesta 27.9.2017 Forum Marinumissa. Kuvassa vasemmalta: Tero Piispanen (Turku Science Park), Päivi Rautava (VSSHP), Örjan Andersson (Novia), Leena Setälä (VSSHP), Vesa Taatila (Turun AMK), Kalervo Väänänen (TY), Mikko Hupa (ÅA), Ulla Achrén (ÅA), Päivi Mikkola (TY).

​Terveyskampus Turku -yhteistyö käynnistyi vuoden 2015 lopulla. Keskiviikkona 27.9. allekirjoitettiin verkoston osapuolten välillä sopimus, jossa määritellään yhteistyön tavoitteita. Verkostoon liittyi nyt uutena jäsenenä Turku Science Park.

Terveyskampus Turku -verkosto kehittää Turun yliopistollisen keskussairaalan aluetta monialaisena, kansainvälisenä huipputason osaamiskeskittymänä. Osaaminen liittyy lääketieteeseen sekä muihin terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin tutkimus- ja koulutusaloihin. Turku Science Park tukeutuu alueeseen innovaatiotoiminnan ja liiketoiminnan edistämisessä.

Alueella toimii osapuolten yhteisiä yksiköitä, kuten yliopistojen ja sairaanhoitopiirin yhteinen valtakunnallinen PET-keskus sekä Turun yliopiston, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja erityisvastuualueen muiden sairaanhoitopiirien yhteinen Auria Biopankki.

Terveyskampus Turun toimijat ovat erittäin vahvasti sitoutuneet moniammatilliseen ja monialaiseen yhteiseen toimintaan, mikä näkyy jo tällä hetkellä koulutuksen ja tki-toiminnan kehittämisessä sekä yritysyhteistyössä.

– Terveyskampus Turku tukee merkittävällä tavalla Lounais-Suomeen keskittynyttä lääkekehitys- ja diagnostiikkaklusteria sekä tulevaisuuden terveysteknologian kehittämistä. Terveyskampus on yksi Pohjoismaiden suurimmista työ- ja elinkeinoelämää palvelevista lääketieteen ja terveysalan tutkimus- ja koulutuskeskittymistä, verkoston johtoryhmän puheenjohtaja, Turun ammattikorkeakoulun vararehtori Juhani Soini sanoo.

Sopimukseen kirjattuja toimenpiteitä ovat muun muassa tieteellisen tutkimuksen edellytysten ja tutkijoiden yhteistyön kehittäminen, verkostoon kuuluvien organisaatioiden opetus- ja koulutustoiminnan edistäminen sekä alueen yritys- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen. Tavoitteena on muodostaa Terveyskampus Turusta vahva brändi, joka toimii muun muassa rekrytoinnin tukena.

>> Terveyskampus Turku

Teksti: Tuomas Koivula