TET-harjoittelussa pääsee kurkkaamaan yliopistomaailmaan

16.05.2014

Raunistulan yläkoulun kahdeksannen luokan oppilas Vilma Leppänen hakeutui harjoittelijaksi Turun yliopistoon, koska halusi selvittää millaista on opiskella ja työskennellä yliopistolla.

Vilma Leppänen suoritti työelämään tutustumisjaksonsa Kasvatustieteiden laitoksella keväällä 2014. Tero Järvinen järjesteli harjoittelupäivät niin, että opettaja-tutkijan työnkuvan monipuolisuus ehti tulla tutuksi.

​Kohteeksi valikoitui kasvatustieteiden tiedekunta, koska Vilman tavoitteena on opettajan ammatti. Vilma otti yhteyttä kasvatustieteiden laitoksen apulaisprofessori Tero Järviseen, joka suostui harjoittelun ohjaajaksi.

Harjoittelun aikana Tero Järvinen esitteli Vilmalle kasvatustieteiden tiedekuntaa, kertoi yliopistolla työskentelystä ja opasti Vilmaa työtehtävien tekemisessä. Lisäksi Vilma pääsi seuraamaan lehtori Annukka Jauhiaisen pitämää opetusta ja osallistumaan tohtorikoulutettava Junghyun Yoonin tutkimuksen pilotointiin.

– Yliopistossa työskentely on monipuolista. Olen tehnyt paperihommia, seurannut opetusta, kierrellyt lähialueella ja minua on haastateltu koulunkäynnistä englanniksi, Vilma kertasi päivien tapahtumia harjoittelun päätteeksi.

– Ihmiset, jotka olen tavannut, ovat mukavia ja TET-harjoittelu on sujunut hyvin. Voisin itsekin tulevaisuudessa opiskella täällä.

Kuva: Katja Kontu

Luotu 16.05.2014 | Muokattu 26.05.2014