Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon saaneen rengastusatlaksen tekijöinä yliopistolaisia

11.10.2016

Suomen Rengastusatlas I ja II on ainutlaatuinen tietopaketti kaikille linnuista kiinnostuneille, todetaan tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon palkintoperusteissa.

Yksi vuoden 2016 tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon saaneista hankkeista vuonna on massiivinen tietopaketti: Suomen Rengastusatlas I ja II.

Teoksen tekijäjoukossa on mukana nykyisiä ja entisiä Turun yliopistolaisia: ekologian dosentti Esa Lehikoinen, Turusta valmistunut tohtori Jari Valkama ja tohtorikoulutettava William Velmala. Muut kirjoittajat ovat Helsingin yliopistosta ja Luonnontieteellisestä keskusmuseosta.

Lintujen rengastaminen alkoi Suomessa vuonna 1913. Sadan vuoden aikana renkaan on saanut jalkaansa 11 miljoonaa lintua, ja Luonnontieteellisen keskusmuseon rengastustoimistoon on saatu yli 1,2 miljoonaa palautusta. Tästä satojen lintuharrastajien ja tutkijoiden kokoamasta massiivisesta tietomäärästä koottu kaksiosainen Suomen rengastusatlas on ainutlaatuinen, 1300-sivuinen lintutiedon monumentti ja aarreaitta.

— Linnuston muutokset ovat myös herkkä ympäristön tilan indikaattori, ja teokseen koottu tieto onkin arvokasta lintujen elinehtojen ja luonnon monimuotoisuuden seurannalle, palkintoperusteissa todetaan.

>> Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot 2016 jaettu

TK