Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto dosentti Peter J. Boströmille

11.10.2016

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen luovutti Aleksin Kiven päivänä 10.10. vuoden 2016 tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot. Dosentti Peter J. Boströmille myönnettiin palkinto teoksesta Eturauhasen sairaudet – Ennaltaehkäisy, tutkimukset ja hoito.

Dosentti Peter J. Boström arvioi Suomessa olevan 45 000 eturauhassyöpäpotilasta.

​Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot myönnetään tieteellisen, taiteellisen ja teknologisen tiedonvälityksen alalla tehdystä merkittävästä tiedonjulkistamistyöstä, joka on lisännyt kansalaisten tietämystä ja antanut virikkeitä yhteiskunnalliselle keskustelulle. Boströmin saama palkinto on suuruudeltaan 15 000 euroa.

Boström kirjoitti eturauhassyöpää käsittelevän potilasopaskirjan huomattuaan, että potilaiden tarve saada tietoa sairaudesta ja sen hoitovaihtoehdoista on poikkeuksellisen suuri. Eturauhassyöpä on haasteellinen sairaus, johon liittyy paljon erilaisia hoitovaihtoehtoja. Boström kokee, että eturauhassyöpää sairastava potilas itse on usein parempi päättämään sopivasta hoitomuodosta kuin lääkäri.

>> Tutkimus etsii uusia ratkaisuja eturauhassyövän seulontaan

>> Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon 2016 jaettu

JV