Tiedonlouhinnasta apua lentoturvallisuuden parantamiseen (Väitös KTM Olli Sjöblom, 29.8.2016, tietojärjestelmätiede)

22.08.2016

Tiedonlouhinnasta voidaan saada apua lentoturvallisuutta koskevan päätöksenteon tueksi. Kauppatieteiden maisteri Olli Sjöblom testasi Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa vähän tunnettuja ja käytettyjä analyysimenetelmiä ja -työkaluja arvioidessaan 1 200 lentoturvallisuusraportin selostusosioita. Kolmea eri tiedonlouhintatyökalua käyttäen hänen onnistui löytää selkeitä kehityskulkuja.

Lentoliikenteen poikkeamatietojen järjestelmällisen keräämisen ja tutkimuksen tarpeeseen havahduttiin jo 1950-luvulla lentoliikenteen kasvettua pääasiassa suihkumatkustajakoneiden myötä.

– Määrämuotoinen tieto voidaan helposti analysoida esimerkiksi tietokantakyselyillä havainnollistaen tulokset graafisten työkalujen avulla. Vapaamuotoisen tekstin analysoimiseen, jonka avulla tapauksista saadaan usein tarkempia tietoja, tarvitaan louhintatyökaluja. Tekstimuotoisen tiedon automaattinen analysointi ei ole ollut mahdollista ennen louhintatyökalujen kehittämistä. Silti niiden käyttö, ainakin ilmailun piirissä, on edelleen vähäistä, Sjöblom kertoo.

Sjöblom pyrki tutkimuksessaan havaitsemaan vaarallisia kehityskulkuja lentoturvallisuusraporteissa. Hän käsitteli 1 200 lentoturvallisuusraportin selostusosiot kolmella tekstinlouhintatyökalulla.

– Kaikilla louhintajärjestelmillä saatiin rohkaisevia ja yhteneviä tuloksia. Menetelmän havaittiin pystyvän löytämään kehityskulkuja, joskaan vaarallisia kehityskulkuja ei käytetyssä testiaineistossa pystytty havaitsemaan, Sjöblom sanoo.

Sjöblomin mukaan lentäminen on erittäin turvallinen tapa liikkua, joskin lento-onnettomuuksia kuitenkin edelleen tapahtuu.

– Lentoturvallisuutta voidaan vielä parantaa käyttämällä yhtenä monista menetelmistä tässä esille tuotuja analyysimenetelmiä ja -työkaluja kuten tiedonlouhintaa ja soveltamalla näin saatuja tuloksia johdon päätöksenteon tukena, Sjöblom sanoo.

Lento-onnettomuuksien määrä liikenteeseen nähden on vakiintumassa maailmanlaajuisesti katsottuna ja turvallisuustaso voidaan katsoa tyydyttäväksi.

– Kuitenkin liikenteen kasvaessa myös onnettomuuksien määrä lisääntyy vuosittain, mikäli lentoturvallisuutta ei kyetä parantamaan. Turvallisuustiedon analysoinnin parantaminen on avain lentoturvallisuuden parantamiseen edelleen.

Lentoliikenteen on ennustettu kasvavan 5–6 prosenttia vuodessa seuraavien kahden vuosikymmenen ajan. Samana aikana lentoliikenne saattaa jopa kaksinkertaistua vaatimattomimpienkin talouskasvuennusteiden mukaan.

– Tällainen kehitys asettaa lentoliikenteen päättäjille yhä kasvavia paineita kiristyvän kilpailun, polttoaineiden hinnannousun ja liikenteen kasvun aiheuttaman onnettomuuksien määrän vähentämiseksi. Tämä korostaa uusien menetelmien ja työkalujen kiireellistä tarvetta, Sjöblom sanoo.

**

KTM Olli Sjöblom esittää väitöskirjansa Data Mining in Promoting Flight Safety (Tiedonlouhinta lentoturvallisuuden edistämisessä) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa maanantaina 29.8.2016 klo 12.15 (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3, Turku)

Vastaväittäjänä toimii professori Ari Visa (Tampereen teknillinen yliopisto) ja kustoksena professori Reima Suomi (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

KTM Olli Sjöblom on syntynyt vuonna 1956 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1975 Turun normaalikoulussa. Korkeakoulututkintonsa (KTM) Sjöblom suoritti 1985 Turun kauppakorkeakoulussa. Väitöksen alana on tietojärjestelmätiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040-8272 540, oljusj[at]utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/sjoblom%20olli.jpg