Tieteen päivät - Tämä on parasta ikinä!

07.05.2015

– Tämä on paras koulupäivä ikinä, Pansion koulun neljäsluokkalainen Matias Salminen suorastaan hihkuu. Takana on 45 minuuttia, joiden aikana heurekalaiset muuttivat Matiakselle ja hänen luokkakavereilleen ilmastonmuutoksen silminnähtäväksi. Kouluvierailu oli osa Turun Tieteen päiviä.

​Heurekan Paula Havaste innosti koululaiset tutkimaan lisäketodellisuuden avulla hyvisten ja pahisten vaikutusta ilmastonmuutokseen. Röyhtäisevä ja pieraiseva lehmä sai pilvien määrän kasvuun, puut vähensivät pilvien ja sitä kautta maan pinnalle jäävän lämmön määrää.

​Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät parhaillaan toista kertaa Turun Tieteen päiviä. Tämän kertaisen tapahtuman uutuus ovat kouluvierailut.

–  Lapset ovat luontaisesti kiinnostuneita uusista asioista ja ilmiöistä. Kun yksi tutkijoistamme lähtee kouluun, tavoitamme kymmeniä lapsia. Tiede kuuluu myös lapsille ja nuorille, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Parikymmentä Turun yliopiston ja kymmenkunta Åbo Akademin tutkijaa ja opettajaa lähti torstaina ja lähtee perjantaina peruskouluihin ja lukioihin esittelemään tiedettä, tieteen tuloksia ja hauskaa oppimista. Muutamat luokat saapuivat vierailulle yliopistolle ja Åbo Akademihin.

– Aivan loistava tunti. Hiilidioksidi ja ilmastonmuutos tulee koulussa opittavaksi vasta viidennellä luokalla ja suurimman hyödyn saavat varmasti vähän vanhemmat oppilaat, mutta kyllä tämäkin luokka sai valtavasti uutta tietoa, Matiaksen luokanopettaja Minna-Maria Aaltonen totesi.

Pansion koulun nuorimmat pääsivät Amazoniaan. Turun yliopiston eläinmuseon hoitaja, dosentti Ilari E. Sääksjärvi kertoi omasta tutkijan intohimostaan: sademetsien hyönteisistä. Hän näytti kartalta, miten sademetsiä on Etelä-Amerikassa ja Afrikassa, kertoi että sademetsissä on niin paljon kasveja ja eläimiä, ettei kaikkia edes tunneta, esitteli maailman vaarallisimman hyönteisen nuolimuurahaisen ja paljasti, että Turun yliopiston eläinmuseossa on neljä miljoonaa eläintä.

– Teidän pitää tulla käymään eläinmuseossa, Sääksjärvi innosti koululaisia.
Kaikkiaan kouluvierailujen aikana tutkijat tapaavat 520 suomenkielistä ja 180 ruotsinkielistä lasta.

Perjantaina tutkijat valloittavat Hansatorin

Tieteen päivät jatkuvat perjantaina. Päätapahtumana on Hansatorilla perjantaina 8.5. kello 15–18.
Yleisö pääsee monin eri tavoin kuulemaan, näkemään ja kokemaan tieteen saavutuksia. Ilari Sääksjärvi tulee kollegoineen esittelemään hyönteisiä, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkijat panevat kävijöiden aistit liikkeelle, hammaslääkärit antavat kokeilla hammaskiven poistoa ja kemisti paljastaa, miten kotoiset kemikaalit auttavat taikatemppujen teossa. Hansassa pääsee myös kokeilemaan heurekalaisten ilmastonmuutosesityksiä.

Lavaohjelmassa keskustellaan muun muassa vaalien tuloksesta ja siitä, mitä politiikan tutkijat voivat päätellä tulevaisuuden Suomesta hallituspohjan perusteella. Musiikkitieteilijät pureutuvat Euroviisujen voittotaktiikoihin, humanistit kertovat siitä, miten sattuma on auttanut myös tieteen eteenpäinmenoa.

Julkaistu 7.5.2015
Luotu 07.05.2015 | Muokattu 02.08.2021