Tietoyhteiskunta haastaa hyvinvoinnin tasa-arvoisuuden

07.12.2012

Well-being in the Information Society -konferenssi kokosi 22.‒24.8. tutkijat sekä yritysten, järjestöjen ja terveydenhuollon edustajat käsittelemään terveyden, urbaanin elintavan sekä informaatioteknologian välisiä yhteyksiä.

​Tieto ja palvelut siirtyvät yhä enemmän verkkoon ja elektronisille alustoille. Samalla monet yksilöt ja ihmisryhmät jäävät kehityksen ulkopuolelle sekä saavutettavuuteen että resursseihin liittyvistä syistä.

Tutkijat puhuvat digitaalisesta jaottelusta, jolla on esimerkiksi terveyspalveluiden kohdalla vakavia seurauksia jopa koko yhteiskunnalle.

- Tietoyhteiskunta tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia ihmisten elämänlaadun parantamiseksi, mutta esimerkiksi aistivammaiset, liikuntarajoitteiset tai muut riskiryhmät eivät välttämättä ole olleet sovellusten kehittäjien avainkohderyhminä, avasi konferenssin puheenjohtaja, tietojärjestelmätieteen professori Reima Suomi päivien teemaa.

Ratkaisuja hillitsemään eriarvoistumista

Konferenssissa kuultiin esityksiä tutkimuksista, tuotteista ja palveluratkaisuista, jotka yhdistävät terveyden edistämisen ja informaatioteknologian urbaaniin elämäntapaan.

Konferenssin pääpuhujana vieraillut Dr. Peter Bath (University of Sheffield) kertoi luennollaan Englannissa ja Skotlannissa käytössä olevasta NHS Direct -puhelinneuvontapalvelusta, joka tekee terveyspalveluista saavutettavampia ja pienentää vastaanottoresursseihin kohdistuvia paineita.

Osana monivuotista projektia on tuotettu kattava tutkimusaineisto, joka tarjoaa mahdollisuuden tarkastella esimerkiksi terveyspalveluiden saavutettavuuden eriarvoisuuteen liittyviä kysymyksiä.

‒ Tiedämme tilastoinnin perusteella, että palvelu on suosituin tiivisti asutetuilla urbaaneilla alueilla, kun taas maaseutumaisilla alueilla käyttöaste on pienempi. Voidaanko tästä päätellä, että maaseudulla ollaan terveempiä
vai eikö tieto palvelusta kenties ole tavoittanut katuvarsien mainosten ulottumattomissa asuvia, Bath pohti.

Konferenssin avasivat keskiviikkona 22.8. Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja, Turun yliopiston kansleri Pekka Puska, joka esitteli THL:n toimintaa konferenssin teemoihin liittyen.

Konferenssin järjestäjinä ovat Turun yliopisto ja Itämeren alueen Terveet Kaupungit ry sekä Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Kela.

Luotu 07.12.2012 | Muokattu 10.12.2012