Timo Vuorisalo: ”Luonto on kaupunkilaisen perusoikeus”

28.09.2017

Luonnossa liikkuminen voi kohentaa terveyttä, hillitä stressiä ja altistaa hyödyllisille allergeeneille. Ympäristötieteen lehtori ja dosentti Timo Vuorisalo kokee, että kaupunkilaisilla on perusoikeus asua muutaman sadan metrin päässä viheralueesta.

​Turun luonto on poikkeuksellisen monimuotoinen. Kaupungin alueelta löytyy saaristoluontoa, Ruissalon tammivyöhykettä, Paattisten suoalueita ja pohjoista havumetsää eli taigaa.

– Turussa on hieno luonto ja siitä kannattaa olla ylpeä. Täällä on havaittu jopa 950 putkilokasvilajia, 51 nisäkäslajia, 140 säännöllisesti pesivää lintulajia ja Turun merialueella 44 kalalajia, Vuorisalo sanoo.

Vuorisalo pitää ongelmallisena sitä, että kaupunkialueille halutaan rakentaa lisää asuinalueita, sillä usein tämä tapahtuu viheralueiden kustannuksella. Vaikka tiiviillä kaupunkirakentamisella saattaa olla positiivisia vaikutuksia ilmaston kannalta, sitä ei Vuorisalon mielestä voida tehdä kaupunkiluonnon kustannuksella.

– Koen, että kaupunkilaisilla on perusoikeus asua muutaman sadan metrin päässä viheralueesta, ja kaupungin tulee huolehtia tästä. En ehdota, että kaupunkirakentamisen eheyttämisestä luovuttaisiin täysin, vaan että se tehtäisiin hallitusti ja huomioitaisiin ihmisten tarpeet päästä luonnon äärelle, Vuorisalo toteaa.

Tervetuloa Turun kaupunkiluontoa käsittelevään seminaariin 11.10.

Turussa järjestetään keskiviikkona 11.10.2017 klo 14.00–17.45 seminaari, jossa keskustellaan Turun kaupunkiluonnosta ja luonnon terveysvaikutuksista. Seminaari pidetään Alvariumissa, osoitteessa Puutarhakatu 8 B.

Tilaisuudessa kuullaan uusinta tutkimustietoa ja lopuksi paneelissa pohditaan, mitä uusia keinoja Turussa voitaisiin ottaa käyttöön luonnon häviämistä vastaan, ja miten rikas luonto voisi entistä paremmin olla Turun vahvuus.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen. Seminaarin järjestävät Turun yliopisto, Ympäristötiedon foorumi ja Turun kaupunki.

>> Ilmoittaudu seminaariin 4.10. mennessä

>> Seminaarin ohjelma