Toimitusketjunsa ympäristövaikutuksia vähentävät yritykset menestyvät taloudellisesti paremmin (Väitös: KTM Sini Laari, 16.9.2016, toimitusketjujen johtaminen)

08.09.2016

KTM Sini Laarin väitöstutkimuksen mukaan vihreä toimitusketjujen johtaminen on yhteydessä yrityksen suorituskykyyn. Tutkimus osoittaa, että yrityksen sisäinen toiminta ei yksin riitä suorituskyvyn parantamiseen, vaan yrityksen tulee huomioida myös toimittajat ja asiakkaat menestyäkseen.

​Turun yliopiston tiedote 8.9.2016

KTM Sini Laari tarkastelee toimitusketjujen johtamisen alaan kuuluvassa väitöskirjassaan suomalaisten teollisuuden, kaupan ja logistiikan alan yritysten vihreää toimitusketjujen johtamista.

– Vihreällä toimitusketjujen johtamisella tarkoitetaan ympäristönäkökulman huomioimista toimitusketjun kaikissa vaiheissa tuotteen tai palvelun suunnittelusta aina elinkaaren loppuun. Tämä on mahdollista vain, jos toimitusketjun kaikki jäsenet toimittajista asiakkaisiin osallistuvat, Laari kertoo.

Tulokset osoittavat, että vaikka ympäristötietoisuus on jo monessa yrityksessä kiinteä osa yrityskulttuuria, on käytännön toteutuksessa edelleen kehitettävää.

Pitkät toimitusketjut lisäävät epäsuoria ympäristöriskejä

Yritys voi lisätä ympäristöystävällisyyttään esimerkiksi ottamalla kierrätysmahdollisuudet huomioon jo tuotesuunnitteluvaiheessa, käyttämällä ympäristöystävällisiä materiaaleja ja suunnittelemalla kuljetukset ympäristövaikutukset minimoiden.

Laari korostaa, että pelkkä yrityksen sisäinen toiminta ei kuitenkaan riitä.

‒ Asiakkaiden merkitys on suuri vihreissä toimitusketjuissa. Asiakkaat vaativat yrityksiä vähentämään toimintansa ympäristövaikutuksia, mikä voi aiheuttaa yritykselle lisätoimenpiteitä esimerkiksi omien toimittajiensa suhteen.

Ympäristöyhteistyö asiakkaiden kanssa on yrityksille myös merkittävä liiketoimintamahdollisuus. Väitöstutkimus osoittaa sen olevan yhteydessä taloudelliseen menestykseen.

– Vaikka tutkimuksessa ei löydetty vastaavaa suoraa yhteyttä toimittajayhteistyön ja taloudellisen suorituskyvyn suhteen, yritykset pyrkivät valvomaan, että niiden toimittajat ja alihankkijat noudattavat ympäristövaatimuksia. Yhä pidemmät toimitusketjut ja riippuvuus toimittajista lisäävät yritysten epäsuoria ympäristöriskejä. Vihreä toimitusketjujen johtamisella pyritään varmistamaan, etteivät nämä riskit toteudu, Laari sanoo.

Vihreän toimitusketjun johtamisen oltava yrityksen kilpailustrategian mukaista

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kaikkien yritysten ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa pyrkiä olemaan edelläkävijä ympäristöasioissa.

– Väitöstutkimukseni osoittaa, että pienillä ympäristövaikutuksilla kilpaileminen on yleensä yhteydessä vahvaan brändiin ja markkinointiviestintään sekä korkeaan laatuun. Tällaiset yritykset käyttivät myös edistyneitä vihreän toimitusketjujen johtamisen keinoja. Sen sijaan toiminnan joustavuudella ja nopeudella kilpailevat yritykset olivat harvemmin aktiivisia ympäristöasioissa.

Laari muistuttaa, että yrityksen on olennaista tunnistaa kilpailustrategiansa. Jos vihreä toimitusketjujen johtaminen ei ole yrityksen strategian keskiössä, saattaa yritys hyötyä täyttämällä vain lain ja asiakkaiden asettamat vähimmäisvaatimukset. Riskinä voivat kuitenkin olla näiden vaatimusten yllättävät muutokset ja aktiivisella vihreän toimitusketjun johtamisella saavutettavien liiketoimintamahdollisuuksien menettäminen.

Väitöstutkimuksen pääasiallinen aineisto on kerätty osana kahta kansallista logistiikkaselvitystä. Laaja kyselyaineisto mahdollistaa suomalaisen elinkeinoelämän käyttämien vihreän toimitusketjun johtamisen käytäntöjen tarkastelun.

***
KTM Sini Laari esittää väitöskirjansa Green supply chain management practices and firm performance: evidence from Finland (Vihreä toimitusketjun johtaminen ja yrityksen suorituskyky: tuloksia suomalaisesta yritysaineistosta) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.9.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu, luentosali 16, Rehtorinpellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Pietro Evangelista (Research Institute on Innovation and Services for Development, Italia) ja kustoksena professori Juuso Töyli (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

KTM Sini Laari on syntynyt vuonna 1988 Kuusankoskella ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2007 Kouvolan yhteiskoulun lukiossa. Korkeakoulututkintonsa (KTM) Laari suoritti 2013 Turun yliopistossa. Väitöksen alana on toimitusketjujen johtaminen.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 762 7325, sini.laari@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/laari_sini.jpg