Toisten elämät – seminaari elämäkerran kirjoittamisesta 19.10.2019

23.08.2019

Kiehtovatko sinua todelliset elämäntarinat? Oletko haaveillut elämäkerran kirjoittamisesta, tai työstätkö jo sellaista? Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaine ja kannatusyhdistys ry. järjestävät kirjoittajille seminaarin, jonka aikana elämäkertakirjallisuuden kotimaiset huiput avaavat työtä menestysteostensa taustalla. Seminaaripäivä on suunnattu kaikille, jotka haluavat kirjoittaa elämäkerran toisesta ihmisestä.

Seminaari järjestetään lauantaina 19.10.2019 klo 12–17 Turun yliopiston Quantum-rakennuksen auditoriossa osoitteessa Vesilinnantie 5, 20500 Turku. Seminaarin hinta on hinta 58 euroa/henkilö.

Päivän aikana kuulet teosten syntyprosesseista ja saat käytännön vinkkejä, joiden avulla työstää oma projektisi kohti julkaisua, oli sen keskiössä sitten julkisuuden henkilö, historiallinen hahmo, tai muuten tuntemasi ihminen. Taidokkaat puhujavieraat antavat myös neuvoja kaunokirjallisen ilmaisun hiomiseen sekä asiatekstin tuottamiseen.

Seminaaripäivän ohjelma

Klo 12.15 Maarit Leskelä-Kärki: Miksi ja miten kerromme toisten elämistä?

Elämäkerta on keino muistaa ja kertoa ihmisen inhimillistä olemisen tapaa, niin suhteessa itseen kuin muihin ihmisiin ja ympäristöön. Samalla se liittyy yhteiskunnan laajempiin rakenteisiin ja esimerkiksi kansallisen historian rakentamiseen. Maarit Leskelä-Kärki kertoo elämäkertakirjoittamisen kiehtovasta historiasta ja pohtii elämäkertaa vallan ja etiikan näkökulmasta. Kenellä on oikeus kirjoittaa toisen elämästä ja keiden elämästä ylipäätään kirjoitetaan? Kuinka kirjoitetaan muistelmilta näyttävä romaani todellisesta mutta jo kuolleesta henkilöstä? Entä muistelmateos yhdessä kohteen kanssa? Kuinka toisen elämä muuttuu tieto- ja kaunokirjaksi?

Klo 13.00 Karo Hämäläinen: Keksitty Nurmi ja kerrottu Stubb

Klo 14.00 Tauko

Klo 15.00 Johanna Venho – Ensimmäinen nainen: Sylvi Kekkonen

Kuinka Sylvi Kekkosesta tuli romaanihenkilö? Johanna Venho kertoo kirjallisen muotokuvan kirjoittamisesta. Mitä on tehdä tarinaa historiallisista henkilöistä? Muuttuuko kohde kirjailijan näköiseksi vai kirjailija kohteen näköiseksi? Millaisen kohtaamisen tilan minäkertojan käyttäminen avaa?

Klo 16.00 Kristiina Vuori – Historiallisen romaanin matkassa

Toisten elämät -seminaarin puheenvuorossaan Vuori paljastaa, miksi on kiinnostunut juuri keskiajasta ja 1500-luvusta. Hän käsittelee työssään kohtaamia haasteita, kertoo mistä poimii romaaniensa kiinnostavat naiskohtalot, mitä lähteitä käyttää ja millä tavoin. Vuori kuvailee historiallisen romaanin työprosessia aina idean kirkkaasta kipinästä siihen asti, kun käsikirjoitus siirtyy painoon.

Klo 16.45 Loppupuheenvuoro

Miksi kannattaa osallistua?

Seminaarin jälkeen tiedät enemmän siitä, miten oikea ihminen mahdutetaan kansien väliin, kuinka historia ja muistot herätetään eloon sekä millainen vastuu kirjoittajalla on, kun hän kertoo toisten elämistä.

Ilmoittautuminen seminaariin

Sitova ilmoittautuminen 5.10. mennessä sähköpostilla osoitteeseen tykannatusyhdistys@gmail.com. Kerrothan viestissä nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Mukaan mahtuu noin 85 osallistujaa. Lisätietoja seminaarin esiintyjistä ja tavoitteista löydät Turun yliopiston luovan kirjoitamisen kannatusyhdstyksen sivuilta.

Seminaarin toteutuminen varmistetaan osallistujille sähköpostilla viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, jolloin saat paluuviestissä maksutiedot.

Elämäkerrallisen kirjoittamisen työpaja 9.11.2019

Seminaarin lisäksi sinulla on mahdollisuus ilmoittautua lauantaina 9.11.2019 järjestettävään elämäkerrallisen kirjoittamisen työpajaan. Työpajan hinta on 100 euroa/henkilö.

Työpajasta saat vinkkejä aineistonhankintaan ja -hallintaan, näkökulman kirkastamiseen, tyyliin ja tyylikeinoihin sekä teoksesi kohderyhmän hahmoittamiseen. Keskustelu vertaisryhmässä ja opettajan kanssa auttaa sinua arvioimaan oman ideasi toimivuutta ja kehittämään sitä eteenpäin.

Työpajaan osallistutaan 1–2 sivun mittaisella lyhyellä kuvauksella eli synopsiksella. Synopsiksesta tulee käydä ilmi käsikirjoituksesi olennaisimmat asiat: mistä käsikirjoitus kertoo, miten se on kirjoitettu ja keitä siinä esiintyy, eli käsikirjoituksen lähtökohdat, sekä sen sisältö ja muoto. Lisäksi voit kertoa, mitä aineistoa olet ajatellut käyttää ja mikä on käsikirjoituksesi kohderyhmä. Toimita oma synopsiksesi meille 31.10. mennessä sähköpostilla.

Löydät tarkemmat tiedot ja ohjeet Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistyksen verkkosivuilta.

Ryhmien opettajina toimivat tutkija-kirjailija Maarit Leskelä-Kärki sekä kirjailijat Mikko ”Hippo” Taatila ja Johanna Venho.

Ilmoittautuminen työpajaan

Sitova ilmoittautuminen viimeistään 20.10. osoitteeseen tykannatusyhdistys@gmail.com. Mukaan mahtuu yhteensä 36 osallistujaa, jotka jaetaan kolmeen ryhmään. Kerrothan viestissä nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.

Työpajan toteutuminen varmistetaan osallistujille sähköpostilla viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, jolloin saat paluuviestissä maksutiedot.

Tapahtumien tuotot käytetään luovan kirjoittamisen oppiaineen tukemiseen Turun yliopistossa.

Kysyttävää?

Laita viestiä osoitteeseen tykannatusyhdistys@gmail.com niin vastaamme mahdollisimman pian.
Turun yliopiston luova kirjoittaminen ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistys ry.

Niina Repo, luova kirjoittaminen tarepo@utu.fi
Toni Hämäläinen, projektityöntekijä tojuham@utu.fi