Tule mentoriksi ja kehitä esimiestaitojasi

04.10.2017

Reetta Noukka on Turun kauppakorkeakoulun alumni ja toimii jo toistamiseen mentorina vanhan opinahjonsa maisteriopiskelijalle. Kansainvälistä liiketoimintaa ja markkinointia opiskellut Noukka osallistui itsekin opiskeluaikanaan mentorointiohjelmaan aktorina eli mentoroitavana.

​Reetta Noukka Turun kauppakorkeakoulun Mercatorilla.

​Finnish Design Shopin markkinointipäällikkönä Helsingissä työskentelevä Reetta Noukka kertoo olleensa jo opiskeluvaiheessa kiinnostunut muotoilujohtamisesta ja luovien alojen markkinoinnista. Vuonna 2011 Turun kauppakorkeakoulusta valmistunut Noukka on nyt kolmatta kertaa mukana Turun yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden mentorointiohjelmassa, ensiksi aktorina ja nyt toistamiseen itse mentorina.

– Olen paljosta velkaa omalle mentorilleni Sirpa-Liisa Hastille, joka on oikea markkinoinnin konkari.  Sirpa-Liisa auttoi minua omien uravalintojeni kanssa. Hän myös coachasi minua työnhaussa ja vinkkasi minulle ensimmäisen valmistumiseni jälkeisen työpaikan.

Noukka kertoo ottavansa silloin tällöin yhä yhteyttä omaan mentoriinsa, kun tarvitsee tukea tai neuvoja urallaan. Noukan mukaan aktorin täytyy itse olla aktiivinen, jos haluaa saada kaiken irti mentoroinnista.

– Mentorilla on paljon annettavaa, mutta tietoa ei voi tuputtaa. Aloitteen on tultava aktorilta, jolla täytyy olla halu kehittyä. Mentorin tehtävä on tukea ja neuvoa, ei suinkaan ohjata kaikessa kädestä pitäen, Noukka summaa.

Mentorointi kehittää johtajuutta

Reetta Noukka kertoo tapaavansa aktoriaan suunnilleen parin kuukauden välein, minkä lisäksi he viestittelevät säännöllisesti. Noukan mukaan myös nykyinen mentoroitava on kiinnostunut luovien alojen markkinoinnista ja että he ovat tulleet todella hyvin toimeen.

Noukka itse kokee, että mentorointi antaa paljon myös mentorille.

– Saan paljon energiaa siitä, jos pystyn auttaa muita kehittymään. Olenkin yrittänyt opettaa aktorilleni esimerkiksi työnhakuun liittyvien asioiden ohella myös itsetuntemusta. Työelämässä on tärkeää tietää omat vahvuudet ja kehityskohteet, Noukka toteaa.

Reetta Noukka työskentelee tällä hetkellä esimies tehtävissä Finnish Design Shopin markkinointipäällikkönä. Yksi mentorina olemisen eduista onkin Noukan mukaan se, että kokemus tuo myös syvyyttä omiin esimies- ja johtajuustaitoihin.

– Esimiestyön tärkein puoli on toisen kehityksen mahdollistaminen ja samaa voi sanoa mentoroinnista. Molemmissa tasapainotellaan sen kanssa, ettei anna kaikkea valmiina, mutta tarjoaa myös konkretiaa.

Mentorointiohjelman haku auki

Turun yliopiston mentorointiohjelmat käynnistyvät vuosittain tammikuussa. Opiskelijoiden haku ensi vuoden mentoriohjelmaan on nyt auki ja päättyy sunnuntaina 8.10.

– Mentoriparit rakennetaan molempien toiveiden, taustan ja urasuunnitelmien pohjalta. Turun ja lähialueiden lisäksi mentoreita kaivataan erityisesti pääkaupunkiseudulta, alumnisuhteiden koordinaattori Laura Kopu kertoo.
Kopun mukaan mentorointi on alumnille hyvä keino ylläpitää yhteyttä omaan yliopistoyhteisöön. Lisäksi nuorten ajatusmaailma voi avata aivan uudenlaisia näkökulmia omaan työhön. Nyt mentorina toimiva Reetta Noukka jakaa Kopun ajatuksen:

– Mentorina tulee tavattua pian valmistuvia opiskelijoita. On kiinnostavaa tietää, mitä heidän päässä liikkuu, mille aloille he haluavat ja mitä he toivovat tulevaisuudeltaan. Tästä on myös apua omassa työssä, kun on esimerkiksi itse rekrytoimassa nuoria, Noukka summaa.

Turun yliopiston seuraava mentorointiohjelma käynnistyy tammikuussa 2018 kestäen vuoden loppuun ja opiskelijoiden haku siihen päättyy 8.10. Mentoreiksi haluavilta otetaan ilmoittautumisia vastaan ympäri vuoden.
Lisätietoa mentoroinnista: http://www.utu.fi/mentorointi

Heikki Kettunen