Tuleva tutkimushanke selvittää energiapolitiikan muotoutumista Venäjän pohjoisilla alueilla

13.05.2014

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti aloittaa syyskuussa 2014 yhteishankkeen ”Venäjän viimeinen energiarajaseutu – kestävyyshaasteet Venäjän Ääripohjolassa” Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin ja japanilaisen tutkijaryhmän kanssa.

Suomen Akatemian ja Japan Society for the Promotion of Sciencen rahoittamassa kaksivuotisessa tutkimushankkeessa selvitetään energiapolitiikan muotoutumista Venäjän pohjoisilla alueilla, jonne maan energiantuotannon painopiste on lähivuosikymmeninä siirtymässä.

Suomalaista ja japanilaista Venäjän energiapolitiikan tuntemusta yhdistävässä hankkeessa tarkastellaan, miten politiikka muotoutuu Venäjän sisäisten tekijöiden, kansainvälisten yritysten ja kansainvälisen politiikan vuorovaikutuksena. Lisäksi tutkitaan sitä, millaisen aseman paikallisten yhteisöjen sosioekonominen kehitys ja ympäristövastuu saavat tässä politiikassa.

Luotu 13.05.2014 | Muokattu 20.07.2021