Tulevaa merikeskusta ideoidaan pop up -näyttelyssä Forum Marinumissa

12.06.2019

Forum Marinumin Kruununmakasiinin vintillä pääsee kokemaan Turun ja saariston merellisyyttä uudessa pop up -näyttelyssä, joka on auki 14.6–4.8. klo 12–17. Näyttely antaa maistiaisia tulevasta Turun merikeskuksesta, jossa merelliset elämykset, tiede ja kulttuuri kohtaavat. Samalla kerätään yleisön ajatuksia ja ideoita tulevan keskuksen sisältöön. Turun yliopiston biodiversitteettiyksikkö ja Aistila ovat mukana pop up -näyttelyssä.

Tulevaisuuden merikeskus on merellinen kohtaamispaikka, jossa meren ja saariston voi kokea elämyksellisesti sekä innostua matkustamaan saaristoon. Pop up -näyttelyn tavoitteena on herättää ajatuksia ja inspiroida yleisöä ideoimaan, mitä merikeskus voisi sisältää. Näyttelyssä on mukana yli 20 merellisyyden eri puolia osallistavasti esittelevää toiminnallista pistettä.

Seilin Saaristomeren tutkimuslaitos on pystyttänyt näyttelyyn puutiaisten ja silakoiden tutkimuspisteen, jossa kyseisiin eläimiin voi tutustua lähietäisyydeltä mikroskooppien avulla. Lisäksi osastolla voi seurata reaaliaikaisesti sääksien pesintää Seilin sääksikamerasta. Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha tuo näyttelyyn Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvaan liittyvää tekemistä. Elokuvaa kuvattiin kesällä 2018 puutarhan kuvankauniilla lummelammella, jossa vierailijat pääsevät nyt tutustumaan Onnelin ja Annelin punaiseen tuulimyllymökkiin.

– Elokuva perustuu Marjatta Kurenniemen kirjaan, jossa Onneli ja Anneli ystävineen estävät ainutlaatuisen luonnonympäristön tuhoutumisen. Mekin biodiversiteettiyksikössä tutkimme samoja ajankohtaisia teemoja – luonnon monimuotoisuutta ja ilmastonmuutosta. Lapsissa ja nuorissa on paljon voimaa ja yhdessä heidän kanssaan haluamme edistää luonnonsuojelua ja luonnossa viihtymistä. Pop up -näyttelyllä haluamme myös muistuttaa, että jo kasvitieteelliseen puutarhaan Ruissaloon mennessä voi halutessaan tehdä pienen merimatkan, kertoo Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja ja professori Ilari E. Sääksjärvi.

Aistila rakentaa näyttelyyn yhdessä Turun kaupungin kanssa moniaistisen tilan, jossa kävijä kokee olevansa kalliorannalla. Tilassa vierailija pääsee uppoutumaan merelliseen tunnelmaan ja samalla havainnoimaan, millaisten aistien yhteisvaikutuksesta moniaistinen kokemus muodostuu.

– Moniaistinen kokemustutkimuksemme onnistui antamaan osviittaa esimerkiksi siitä, miksi kallioranta on ihmisille merkityksellinen kokemus, joka halutaan kokea yksin tai tärkeiden ihmisten kanssa. Kalliorannalle tullaan hakemaan rauhoittavaa ja puhdistavaa meren kokemista kaikilla aisteilla. Muun muassa tällaisia paikkoja meren läheisyydestä nauttivat turkulaiset arvostavat, sanoo tutkimuskoordinaattori Laura Forsman Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Turun kaupungin Archipelago Access -hanke vastaa maksuttoman näyttelyn sisällöstä yhteistyössä Forum Marinumin, eri yhdistysten, korkeakoulujen ja muiden toimijoiden kanssa.

Kohti merellisempää Turkua

Merellisen Turun kehittäminen on yksi Turun kaupungin kärkihankkeista. Merikeskus rakentuu tulevien vuosien aikana merelliseksi oppimis- ja elämyskeskukseksi jo olemassa olevien Forum Marinumin näyttelyiden rinnalle. Merikeskus pyrkii vahvistamaan Turkua saariston keskuksena sekä merellisen kasvun ja elinkeinojen kaupunkina.

Turun ja Tukholman yhteinen Archipelago Access ‐hanke käynnistää merikeskuksen rakentumisen ja se edistää saariston palveluiden ja elämysten löydettävyyttä, ostettavuutta ja saavutettavuutta Turusta ja Tukholmasta. Samalla etsitään keinoja kaupunkien välisen saaristoalueen kehittämiseksi yhtenäiseksi matkailualueeksi. Kaksivuotista hanketta rahoittaa Central Baltic Interreg 2014–2020 ‐ohjelma.

Merikeskus pop up -näyttelyn ovat toteuttaneet: Bassi, Forum Marinum, Itämerihaaste, John Nurmisen säätiö, Merelliset tapahtumat, Metsähallitus, Pidä Saaristo Siistinä ry, Saaristokeskus Korpoström, Suomen sukellushistoriallinen yhdistys, Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio, Turun yliopisto, Visit Kemiönsaari, Visit Naantali, Visit Parainen, Visit Turku ja Åbo Akademi

Merikeskus pop up: Forum Marinum, Kruunumakasiinin vintti, 14.6.–4.8. joka päivä klo 12–17, vapaa pääsy.

Luotu 12.06.2019 | Muokattu 12.06.2019