Tulevaisuuden opettajuutta visioidaan Peda-forum 2018 -päivillä

16.08.2018

Millaisia eväitä korkeakoulutus tarjoaa työelämään? Millaisin digitaalisin työkaluin voidaan kehittää korkeakouluopetusta? Näitä kysymyksiä pohditaan Peda-forum 2018 -päivillä 15.–16.8.2018 Turun yliopistolla.

Tapahtuman luennoitsijat saavat puhua täysille saleille, kun noin 560 koulutusalan asiantuntijaa eri puolilta Suomea on saapunut Turkuun Peda-forum 2018 -päiville pohtimaan miltä näyttää tulevaisuuden opettajuus. Valtakunnallinen Peda-forum 2018 -tapahtuma järjestetään tänä vuonna Turun yliopistossa yhteistyössä Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskola Novian kanssa.

– Tapahtuman suuri suosio kertoo siitä, että korkeakouluopetuksen kehittäminen kiinnostaa. Opetuksen digitalisaatio, kasvava kansainvälisyys ja painopisteen siirtyminen opetuksesta oppimiseen muuttavat opettajan roolia. Korkeakoulujen on myös aiempaa vahvemmin tuettava jatkuvaa elinikäistä oppimista ja vastattava muuttuviin osaamistarpeisiin, sanoo vararehtori Riitta Pyykkö.

Tulevaisuuden tutkija, koulutuspäällikkö Leena Jokinen Turun yliopistosta puhui keskiviikkona keynote-luennollaan myönteisen tulevaisuusajattelun ja tulevaisuusohjauksen tärkeydestä, kun opettajat ja ohjaajat auttavat oppilaitaan tai asiakkaitaan jäsentämään koulutus- ja ammatinvalintatilanteita sekä työuran taitekohtiin liittyviä ratkaisuja.

– Miten ohjata nuoria johonkin, jota ei vielä ole? Tavoitteemme on auttaa luomaan vastuullinen ja kestävä tulevaisuus. Tässä joustavan, myönteisen ja merkityksellisiin arvoihin pohjautuvan ajattelun opettaminen on keskeistä. Kehittämämme tulevaisuusohjauksen mallin avulla voidaan edistää ohjattavien itseluottamusta ja aktiivisuutta sekä kykyä hahmottaa omia vaihtoehtoisia tulevaisuuspolkujaan toiveikkaassa valossa, Jokinen kertoo.

Leena Jokinen puhui tulevaisuusohjauksesta keskiviikkona 16.8. tapahtuman avajaistilaisuudessa.

Peda-forum 2018 -tapahtumassa Turun yliopistoon kokoontuu yli 500 koulutusalan asiantuntijaa pohtimaan koulutuksen ja opetuksen tulevaisuutta.

Tutustu keynote-luennoitsijoiden aiheisiin ja tapahtuman muuhun ohjelmaan Peda-forum 2018 -sivuilla ja seuraa tapahtumaa somessa:

>> Keynote-puhujien esittelyvideot

>> Peda-forum 2018 -ohjelma