Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia juhli 20-vuotista taivaltaan juhlaseminaarissa. Lue lisää uusimmasta Futuurista 1/2018.

15.03.2018

​Helmikuisen lumimyrskyn valloitettua Helsingin keskustan, Finlandia-talon lämpöön kerääntyi satapäinen joukko Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian 20-vuotisjuhlaseminaarin merkeissä. Osa on ollut mukana matkassa jo TVA:n perustamisesta asti, osa taas löytänyt tiensä mukaan myöhemmin. Yhteisenä nimittäjänä joukolle on kuitenkin innostus ja intohimo tulevaisuuksia ja niiden tutkimista sekä opettamista kohtaan.

Tämä asialleen omistautuneiden tulevaisuusihmisten muodostama verkosto on kuluneiden 20 vuoden aikana mahdollistanut muun muassa yli 10 000 opiskelijan osallistumisen erilaisille opintojaksoille. ”Tutu-opiskelijoihin” törmääkin ympäri yhteiskuntaa niin maantieteellisesti kuin ammatillisestikin; ministeriöistä eduskuntaan ja yrityksistä yhdistyksiin sekä järjestöihin.

Johtokunnan puheenjohtaja, ja alusta asti mukana toiminnassa ollut, Tampereen yliopiston professori Markku Sotarauta kiteytti juhlapuheessaan osuvasti, että TVA on ollut osaltaan synnyttämässä Suomeen tulevaisuusrihmastoa, jossa asiat ja ihmiset yhdistyvät toisiinsa monin ennustamattomin tavoin ja kytköksin. Niitä on joskus vaikea havaita paljaalla silmällä. Pinnan alla rihmasto uudistuu ja kehittyy, uusia kytköksiä syntyy ja vanhoja kuolee. Paljaan silmän nähdessä pinnalla vaikkapa kursseja, esitelmiä ja julkaisuja rihmastossa on jo kasvamassa jotain uutta.

Tästä ja muista ajankohtaisista teemoista voit lukea uusimmasta Futuurista.

Futuuri 1/2018:

• Suomalaiset nuoret uskovat omaan tulevaisuuteensa.

• Tulevaisuuspäivää vietetään ke 18.4.2018 kouluissa ympäri Suomea.

• Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia juhli 20-vuotista taivaltaan lämminhenkisessä tunnelmassa.

• Tulevaisuusmuseot arjen yhteisluomisen tiloina.

• Tervetuloa ensi kesän tulevaisuuskonferenssiin:
    Energizing Futures – Sustainable Development and Energy in Transition,
    13.–14.6.2018, Tampere
    www.futuresconference.fi/2018

Lue Futuuri pdf-muodossa

Futuuri on Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen asiakastiedote, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Julkaisu on suomenkielinen.

Luotu 15.03.2018 | Muokattu 15.03.2018