Tulevat tohtorit tiivistivät osaamisensa sadan sekunnin videolle

14.03.2018

Yhteensä 22 tohtoriksi kouluttautuvaa turunyliopistolaista kertoo 100 sekunnin videoissaan, millaisia taitoja koulutus on heille antanut ja millaista hyötyä tohtorin palkkaavat työnantajat saavat. Videot ovat osa viiden yliopiston yhteisponnistusta.

​Tohtorikoulutettava Annastiina Mäkilä kertoo videolla tekevänsä mielellään jo tohtorikoulutuksen aikana yhteistyötä esimerkiksi kolmannen sektorin kanssa.

​Viiden yliopiston yhdistävänä tekijänä on TOHTOS - Developing the Working Life Relevance of Doctoral Training -hanke. TOHTOSin päätavoite on laajentaa väitöskirjatutkijoiden mahdollisuuksia työllistyä myös muille kuin perinteisille akateemisille aloille.

Hankkeen tavoitteena on edistää tohtorien työllistymistä akateemisten tutkimusorganisaatioiden ulkopuolelle, lisätä työnantajien tietoa tohtorien osaamisesta, liittää työelämäkysymykset osaksi tohtorikoulutusta, vakiinnuttaa yliopiston sisäistä työelämäyhteistyötä sekä luoda toimintamalli ja jakaa hyviä käytäntöjä.

TOHTOS muistuttaa, että tohtoriksi valmistuvilla on toki vankka osaaminen tutkimuskohteestaan, mutta myös paljon muita, työelämässä hyödyllisiä taitoja.

– Globaaleilla työmarkkinoilla  tohtorit ovat haluttua työvoimaa myös akateemisen maailman ulkopuolella,  erityisesti yritysten ja kolmannen sektorin  kehittämis- ja johtotehtävissä. Suomessa ollaan nyt havahtumassa samaan, ja me tutkijakoulussa haluamme osaltamme edistää tätä kehitystä, Turun yliopiston tutkijakoulun johtaja ja Tohtos-hankkeen ohjausryhmän jäsen professori Pirjo Nuutila sanoo.

Videoilla tulevat tohtorit kertovat paitsi omasta osaamisestaan sekä siitä, millaisia työelämävalmiuksia tohtorikoulutus antaa. Esimerkiksi kulttuurihistorian oppiaineeseen väitöstutkimustaan tekevä Maiju Kannisto toteaa väitöstutkimuksen itsessään olevan projekti, jonka läpivieminen tuottaa prosessijohtamisen taitoja.

Annastiina Mäkilä puolestaan tunnustaa unelmoivansa työstä jossa voi yhdistää akateemista tutkimusta ja ihmisten parissa tehtävää vaikuttamistyötä. Hän selvittää väitöstyössään, miten masennus ymmärrettiin 1980- ja 1990-luvun Suomessa niin ammattilaisten kuin arkielämänkin piirissä.

– En ole koskaan pelännyt haasteita enkä uusien työkalujen tai asioiden omaksumista. Tutkimustyössäni olen terävöittänyt akateemisia taitojani kuten laajojen kokonaisuuksin hallintaa ja verkostoitumista, Mäkilä sanoo.

TOHTOS-hankkeen koordinaattorina toimii Tampereen yliopisto ja partnereina ovat Itä-Suomen, Turun, Vaasan ja Oulun yliopistot. Projektin toimintakausi on 1.3.2016–30.6.2018 ja se on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama.

>> TOHTOS-videot Turun yliopiston Youtube-tilillä soittolistalla Tohtorit työelämään

>> Videot myös Turun yliopiston tutkijakoulun nettisivuille

Teksti: Erja Hyytiäinen