Tuoretta tutkimustietoa arvopohjaisesta vaihdannasta ja arvon ostamisen haasteista - Value Transformers -tutkimushanke päätökseen

12.06.2020

Value Transformers -projektissa tutkittiin ja kehitettiin tutkijoiden ja yritysten yhteisessä projektissa arvopohjaisen vaihdannan malleja, lisättiin ymmärrystä arvon ostamiseen liittyvistä haasteista ja esteistä sekä arvon ostamisen ja myymisen välisistä liiketoiminnan adaptaatioista.

Business Finlandin päärahoittaman projektin tutkimusosapuolia olivat Turun kauppakorkeakoulun lisäksi LUT-yliopisto (koordinaattori) ja Aalto-yliopisto. Yrityksistä konsortioon osallistuivat Outotec, Kemppi, MacGregor ja Sim Analytics.

Turun kauppakorkeakoulun keskeiset tulokset sisälsivät mm. arvolähtöisen ostamisen käsitteellistyksen ja keskeisten arvon ostamisen aktiviteettien yksilöimisen, syventävän ymmärryksen arvon ostamisen vaatimuksista sekä mallin erilaisista arvomyynnin lähestymistavoista ja näihin vaadittavista asiakaskyvykkyyksistä.

Projektin yhteiskehittämisessä yritysten kanssa luotiin mm. myynnin laskentatyökalu arvontuoton identifiointiin ja visualisointiin sekä 2-päiväinen arvoperustaisen vaihdannan sparrauskonsepti yrityksille.

Projektin tulokset synnyttivät sen aikana kuusi konferenssiartikkelia ja kolme viimeistelyvaiheessa olevaa journal-artikkelia.

Kauppakorkeakoulusta projektista vastasivat CCR (Antti Saurama) ja Markkinoinnin oppiaine (Harri Terho).

Luotu 12.06.2020 | Muokattu 12.06.2020