Turku kutsuu kumppanit EC2U-foorumiin toukokuussa

12.04.2021

Seitsemän eurooppalaisen yliopiston yhteistyöallianssin EC2U:n foorumi järjestetään virtuaalisena 17.–21. toukokuuta. Turun yliopiston isännöimässä foorumissa pureudutaan muun muassa sosiaaliseen kestävyyteen, yliopistojen ja kaupunkien yhteistyöhön sekä siihen, miten opiskelijat saadaan vielä paremmin sitoutumaan opintoihinsa.

– EC2U tekee kiinnostavaa ja vahvaa yhteistyötä eurooppalaisen koulutuksen ja kaupunki-kampus -yhteistyön merkeissä. On suorastaan kunnia Turun yliopistolle saada isännöidä ja emännöidä tätä viikkoa. Ohjelma ja toteutus tehdään yhdessä ja viikon henki tulee olemaan sellainen, joka pitkään muistetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta poikkeuskeväänäkin lisänneenä. Toivotan lämpimästi tervetulleeksi kaikkien EC2U-partneriyliopistojen opiskelijat ja henkilökunnan sekä kaikkien kaupunkien että sidosryhmien edustajat, Turun yliopiston vararehtori Piia Björn sanoo.

EC2U on seitsemän eurooppalaisen yliopiston allianssi, jonka tavoitteena on luoda yleiseurooppalainen kampus uudenlaisella koulutusmallilla. Ranskalaisen Poitiersin yliopiston johtamaan allianssiin kuuluvat myös Alexandru Ioan Cuzan yliopisto Romaniasta, Coimbran yliopisto Portugalista, Friedrich Schillerin yliopisto Saksan Jenasta, Pavian yliopisto Italiasta, Salamancan yliopisto Espanjasta sekä Turun yliopisto Suomesta.

– EC2U- allianssi järjestää ajankohtaisiin teemoihin perustuvan foorumin aina puolen vuoden välein, johon ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet yliopistolaiset ja kansalaiset. Foorumin aikana on tarkoitus lisätä EC2U-allianssin tunnettavuutta kaikilla kampuksilla, jakaa hyviä käytänteitä ja käydä mielenkiintoista dialogia eri toimijoiden kesken. Turun foorumi järjestetään koronatilanteesta johtuen virtuaalisena ja se on maksuton tapahtuma. Sekä foorumin ohjelman että ilmoittautumislinkin voit löytää toukokuun alussa osoitteesta: utu.fi/ec2u, EC2U-projektin paikallinen projektipäällikkö Liisa Järvinen Turun yliopistosta kertoo.

Foorumi käynnistyy keskiviikkona, sen alla maanantaina ja tiistaina järjestetään EC2U-toimintaa hallinnoivien toimikuntien ja työryhmien kokouksia.

Huhtikuussa EC2U kokoaa laajalti kansalaisten näkemyksiä eurooppalaisista arvoista. Value4YourValue eli suomalaisittain #MitkäOvatSinunArvosi -kyselyn, jossa selvitetään eurooppalaisten kokemaa ja tavoittelevaa arvomaailmaa ja sen toteutumisen esteitä. Kyselyn tulokset julkistetaan foorumissa.

Liikkuvuutta edistävän allianssin päämääränä on, että yhteistyön synergiaedut hyödyntävät niin opetusta, tutkimusta kuin innovaatiotoimintaa. Rakenteilla on kolme kansainvälistä ja monitieteistä maisteriohjelmaa. Yhden aihealueena on kestävä kehitys, toisen terveys ja hyvinvointi ja kolmannen eurooppalaiset kielet ja kulttuurit. Tämän lisäksi perustetaan samojen teemojen pohjalta kolme virtuaali-instituuttia, jotka keskittyvät erityisesti tohtoriopiskelijoiden koulutukseen ja tutkimusyhteistyöhön.

– EC2U-allianssin tarjoama yhteistyö on tarkoitettu kaikille Turun yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille. Ota rohkeasti yhteyttä EC2U@utu.fi jos haluat selvittää mahdollisuuksiasi osallistua, Järvinen sanoo.

EC2U-allianssin kautta halutaan jakaa partnereiden välillä hyviä käytänteitä, hyödyntää samalla jo olemassa olevaa, ja kehittää sitä mahdollisuuksien mukaan pidemmälle. Yksi esimerkki on uudenlaisten oppimisympäristöjen kehittäminen yhteistyössä sekä Turussa kehitetyn My Mobile Tutor- sovelluksen jalkauttaminen kaikkien allianssin yliopistojen käyttöön. Sovellus auttaa opintojen tai työn perässä muuttavaa löytämään paikkansa uudessa yhteisössä ja kaupungissa.

>> Turun yliopisto osana EC2U-verkostoa
>> The European Campus of City-Universities