Turku tuottaa englanninopettajien täydennyskoulutuspaketin kehittämisprojektin Omaniin

01.06.2016

Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta kehittää englanninkielenopettajien täydennyskoulutusta Omanissa. Finland Universityn ja Omanin opetusministeriön solmima sopimus kattaa seuraavat 2,5 vuotta ja on arvoltaan 900 000 euroa.

​Projekti toteutetaan yhteistyössä Kasvatustieteiden tiedekunnan ja Omanin Opetusministeriön alaisen vuonna 2014 perustetun Opettajien täydennyskoulutuskeskuksen kanssa. Keskuksen tehtävänä on tukea peruskouluopetuksen uudistamista, jonka toivotaan vahvistavan Omanin kilpailukykyä tulevaisuuden haasteita silmällä pitäen.

Turkulaiset asiantuntijat matkustavat Omaniin ensimmäiseen suunnittelukokoukseen toukokuun puolessa välissä ja projektin toteutus käynnistyy kesäkuussa 2016. Projekti päättyy marraskuussa 2018. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan koordinaattorin Anna Alasuutarin mukaan turkulainen asiantuntija muuttaa projektin ajaksi Omaniin ja vastaa projektin etenemisestä paikan päällä. Projektin aikana uudistetaan täydennyskoulutuksen sisältö yhdessä omanilaisten asiantuntijoiden kanssa sekä tehdään laadunvalvontaa ja seurantaa koulutusten vaikutuksista.

– Meidän asiantuntijamme vastaa sisällöntuotannosta, koulutuksen seurannasta sekä ohjaa omanilaisia itse kehittämään opetustaan. Tällä asiantuntijalla on myös jatkuva tuki tiedekunnastamme projektin keston ajan, Alasuutari sanoo.

Suomen ja Omanin välinen koulutuksen kehittämisen yhteistyö käynnistyi jo viime vuonna, kun sama toimija osti Finland Universitylta täydennyskoulutuksen vaikuttavuuden arviointiin ja tutkimustoiminnan käynnistämiseen. Myös tuolloin palvelun tuotti Turun yliopisto.

– Ensimmäisellä sopimuksella on selvästi ollut vaikutusta siihen, että saimme uuden sopimuksen. Meillä on Omanissa hyvä maine ja he pitävät meidän toimintatavoistamme, Alasuutari kertoo.

2,5-vuotinen sopimus vahvistaa ja kasvattaa kasvatustieteiden tiedekunnan koulutusvientiasiantuntijuutta sekä vahvistaa Finland Universityn vientitoimintaa Persianlahden alueella.

– Oman on ollut meille hyvä kumppani ja peruskoulutuksen uudistamisen lisäksi tähtäämme yhteistyöhön korkeakoulutuksen kehittämisessä. Toki tutkailemme mahdollisuuksia myös muissa Persianlahden maissa, sanoo Omanin toimista vastaava koulutuspäällikkö Ari Koski.

Finland University Oy (FinUni) on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen perustama koulutusvientiyhtiö, jonka kautta osakasyliopistot kanavoivat Suomen ulkopuolelle suuntautuvan koulutusvientitoimintansa. FinUnilla on tutkimukseen perustuvia vientihankkeita käynnissä Kaakkois-Aasiassa, Kiinassa ja Omanissa. Hankkeet työllistävät osakasyliopistojen opetus- ja tutkimushenkilökuntaa sekä muita asiantuntijoita.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen