Turkulaiset kasvattivat reippaimmin Erasmus-joukkoaan

12.07.2013

​Turun yliopistolaisten ja Turun kauppakorkeakoululaisten kansainvälinen Erasmus-vaihto kasvoi suomalaisyliopistojen vertailussa vankimmin syksyn 2007 ja kevään 2010 välisellä ajanjaksolla. Varsinkin kauppakorkeakoulu lähetti maailmalle aiempaa enemmän Erasmus-opiskelijoita, maan kärkeen molemmat turkulaiset yliopistot nousivat opettajavaihdon vastaanottajayliopistoina.

Tiedot paljastuvat kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio Cimon tuoreesta Erasmus-raportista.

Cimon raportin mukaan vuoden 1987 jälkeen yli kolme miljoonaa opiskelijaa on saanut Erasmus-apurahaa. Suomi on osallistunut Erasmus-ohjelmaan vuodesta 1992 lähtien, ja tänä aikana vaihtoon on lähtenyt 70 000 suomalaista. Varsinaisessa harjoittelussa heistä oli lähes 65 000, reilut 5 000 on ehtinyt suorittaa työharjoittelun ulkomailla Erasmus-harjoittelun laajennuttua myös työharjoittelun kattavaksi.

Harjoittelijavaihtoon osallistuneiden yliopisto-opiskelijoiden määrä kasvoi tarkastelujakson aikana 89 prosentilla, ja kasvua tapahtui Joensuun yliopistoa lukuun ottamatta kaikissa yliopistossa. Voimakkainta kasvu oli Taideteollisessa korkeakoulussa, Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Kauppakorkea lähetti innokkaammin, yliopisto vastaanotti

Kaikkiaan Suomesta lähti syksyn 2007 ja kevään 2010 välillä vaihtoon 5 844 yliopisto-opiskelijaa. Heistä 494 lähti Turun yliopistosta ja 196 kauppakorkeakoulusta.  Kauppakorkeakoulussa kasvua kertyi vuonna 2004 alkaneen ohjelmakauden alusta tarkastelujakson loppuun reilu kymmenys, Turun yliopistossa ei muutosta juuri tapahtunut.

Samana ajanjaksona Suomeen saapui 10 576 vaihto-opiskelijaa, heistä Turun yliopistoon 658 ja kauppakorkeakouluun 240 opiskelijaa. Yliopistoon saapuneiden määrä nousi ohjelmakauden alusta  vajaalla kymmenyksellä, kauppakorkeassa määrä laski reilulla 20 prosentilla.

Raportin mukaan uusien opiskelijoiden määrään suhteutettuna ulkomaille suuntautunut opiskelijaliikkuvuus olikin yliopistoista erityisen aktiivista Turun kauppakorkeakoulussa, Helsingin kauppakorkeakoulussa sekä Sibelius-Akatemiassa.

Mikäli vertailukohdaksi otettiin suoritettujen tutkintojen määrää, kärkeen nousivat Turun kauppakorkeakoulu, Vaasan yliopisto ja Svenska Handelshögskolan.

Turku kasvatti suosiotaan ulkomaisten opettajien silmissä

Opettajavaihdossa kasvua ei ollut yhtä suurta kuin opiskelijoiden kohdalla. Kaikkiaan Suomesta lähti 1 222 yliopiston opettajaa Erasmus-vaihtoon, heistä 103 Turun yliopistoista ja kaksi kauppakorkeakoulusta.

Sen sijaan saapuneiden opettajien määrä kasvoi useimmissa yliopistoissa, suurimpana vastaanoton kasvattajina olivat Turun kauppakorkeakoulu ja Turun yliopisto.

Kun liikkuvuus suhteutetaan henkilötyövuosiin, kauppakorkeasta lähteneillä se oli 0,5 ja sinne saapuneilla 1,3. Turun yliopistosta lähti henkilötyövuosiin suhteutettuna 4,2 opettajaa ja tänne saapui 5,5 opettajaa.

Erja Hyytiäinen

Luotu 12.07.2013 | Muokattu 15.07.2013