Turkulaisyliopistot isännöivät pohjoismaista oikeustieteen alan dekaanitapaamista

10.10.2013

– Pohjoismainen yhteistyö on avain yliopistojen tehokkaampaan kansainvälistymiseen, Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Jukka Mähönen sanoo.

​Turun yliopisto ja Åbo Akademi isännöivät 8.–10. lokakuuta järjestettyä ”Nordiskt dekanmöte” -tapahtumaa, joka oli suunnattu pohjoismaisten yliopistojen oikeustieteellisten tiedekuntien dekaaneille ja muulle johdolle. Tapahtumaan osallistui kuutisenkymmentä osanottajaa kaikkiaan 20 yliopistosta.

Tapahtuman kantavana teemana oli pohjoismaisen yhteistyön merkitys. Tapaamisessa käsiteltiin muun muassa pohjoismaista oikeuskulttuuria,  globalisaatiota ja koulutuksen kansainvälistymistä.

Yhdessä vahvempina maailmalle

Dekaani Jukka Mähösen mukaan kaikki tapahtumaan osallistuneet yliopistot ovat samankaltaisten haasteiden edessä. Päivien keskusteluissa puhuttivat muun muassa yliopistojen tehokkuusvaatimukset, tuloksellisuusindikaattorien soveltaminen oikeustieteeseen, tarve vahvistaa monitieteellistä tutkimusta, valmistuneiden työelämävalmiuksien korostaminen, oikeustieteen opetuksen pedagogiikka ja kansainvälistyminen.

– Vertailemalla kokemuksia voimme löytää parhaita käytäntöjä.

Yliopistoja yhdistää pohjoismainen yhteinen oikeuskulttuuri ja yhteinen kieli.

– Pohjoismaisella yhteistyöllä on tieteenalallamme yli satavuotiset perinteet. Ruohonjuuritasolla yhteistyö on jokapäiväistä. Globalisaatio on kuitenkin tuonut yhteistyölle uutta painoarvoa. Yksin olemme maailmalla pieniä, vain yhteistyön kautta voimme olla merkittävä toimija, Mähönen painottaa.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Tarja Linden