Turun ja Fudanin hoitotieteet ja it-teknologiat perustavat neliapilan

12.06.2015

Turun ja Fudanin yliopistojen hoitotiede ja informaatioteknologian oppiaineet ryhtyvät suunnittelemaan yhteistä opetusta. Yhteistyön tavoitteena on yhteistyö sekä koulutuksessa että tutkimuksessa sekä niiden pohjalta vahvistuvassa innovaatiotoiminnassa.

​Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen ja Fudanin yliopiston varadekaani, professori Xia Haiou vahvistivat yhteistyöaikeen allekirjoituksin. Työ käynnistyy yhteisin opintojaksoin, vuoden lopulla tiedetään, miten yhteistyö otetaan mukaan maisterikoulutukseen.

​Hoitotieteen professorin Riitta Suhosen mukaan neliapila syntyi hyväksi havaitusta yhteistyöstä. Turun yliopiston hoitotiede ja informaatioteknologia ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä. Turun informaatioteknologia on tehnyt yhteistyötä omalla alallaan myös fudanilaisten kanssa.

– Fudanin informaatioteknologissa syntyi ajatus, että mukaan on saatava myös heidän hoitotieteensä. Nyt Fudanin hoitotieteellisen tiedekunnan ja meidän lääketieteellisen tiedekuntamme dekaanit ovat allekirjoittaneet MoU:n (a memorandum of understanding) ja sen myötä ryhdymme suunnittelemaan yhteistyötä, Suhonen sanoo.

Suhosen mukaan hoitotieteen ja informaatioteknologian yhteistyö avaa todellisia kehittämisen paikkoja. Esimerkiksi uusien innovaatioiden kehittämiseen on saman pöydän äärelle saatu keksijä, suunnittelija ja loppukäyttäjä. Monitieteinen tieto on tarpeen kehitettäessä muun muassa lääketieteellisiä ja hoitotieteellisiä hoitotarvikkeita.

Kahden maan ja kahden oppiaineen yhteistyö käynnistyy yhteisillä opintojaksoilla, yhteistä maisterikoulutusta suunnitellaan niin, että se alkaisi aikaisintaan syksyllä 2017. Vielä tässä vaiheessa maisterikoulutuksen muoto on avoinna, vaihtoehtoina on esimerkiksi yhteistyön lisääminen nykyisissä maisteriohjelmissa tai kokonaan yhteisen maisteriohjelman luominen.

– Myöhemmin mukaan voi tulla myös tohtoritasoista koulutusta, Suhonen sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Antti Tarponen