Turun ja Jiangnanin yliopistot tarjoavat elintarvikekehityksen kaksoistutkinnon

05.11.2014

Elintarvikekehityksen opiskelijat voivat jatkossa saada diplomi-insinöörin tutkinnon (MSc-Tech) sekä Turun että Jiangnanin yliopistosta. Kaksoistutkinnon suorittaminen edellyttää opiskelua molemmissa maissa ja opintosuoritusten tulee täyttää molempien yliopistojen vaatimukset.

Jiangnanin yliopiston vararehtori Yan Xu ja Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen allekirjoittivat yhteistyösopimuksen 3.11.2014.

​Jiangnanin yliopiston vararehtori, professori Yan Xu, vieraili kollegoineen Turun yliopistossa 3.11.2014 sopimassa yliopistojen välisestä yhteistyöstä. Sopimus Turun yliopiston kanssa on Jiangnanin yliopiston ensimmäinen maisteritason kansainvälistä tutkinto-ohjelmaa koskeva yhteistyösopimus.

– Jiangnanin yliopisto on Kiinan johtava yliopisto elintarviketieteissä. Heillä on laaja koulutustarjonta, jota meidän opiskelijamme voivat hyödyntää. Kiinassa suomalaiset opiskelijat tutustuvat myös kulttuuriin ja paikalliseen teollisuuteen, sanoo yliopistojen välisen yhteistyön käynnistänyt elintarvikekehityksen professori Baoru Yang Turun yliopiston biokemian laitoksesta.

Kandidaatintutkinnon suorittaneet (BSc Tech) opiskelijat voivat hakea kaksoistutkintoon johtavaan maisteriohjelmaan (MSc Tech) ensi syksystä alkaen. Opiskelu kestää kaksi vuotta, joista vuoden opiskelijat viettävät Suomessa ja vuoden Kiinassa. Ensimmäisenä vuonna opiskelijoita pääsee Kiinaan noin 5–10, mutta jatkossa määrä on tarkoitus nostaa 20 opiskelijaan.

Professori Yangin mukaan kiinalaiset opiskelijat hyötyvät erityisesti Turun yliopiston elintarvikekehityksen ruuan laatuun, turvallisuuteen ja terveellisyyteen liittyvästä osaamisesta. Turun yliopiston englanninkielinen tutkinto-ohjelma on ainoa diplomi-insinöörin ja tekniikan tohtorin tutkintoihin johtava varsinainen elintarvikealan ohjelma Suomessa.

Ohjelma antaa opiskelijoille valmiuden työskennellä tuotekehittäjinä elintarviketeollisuudessa tai alan asiantuntijoina muissa tehtävissä.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen