Turun Kauppakorkeakouluseura 50 vuotta – yhdysside elinkeinoelämän ja kauppakorkeakoulun välillä

10.10.2019

Turun Kauppakorkeakouluseuran perustamisesta tulee tänä syksynä kuluneeksi 50 vuotta. Seura on perustamisestaan lähtien toiminut yhdyssiteenä elinkeinoelämän ja kauppakorkeakoulun välillä. Toiminnan perusajatus – Turun kauppakorkeakoulussa tehtävän kauppatieteellisen tutkimuksen tukeminen – on kantanut läpi vuosikymmenten.

Turun Kauppakorkeakouluseuran 50-vuotisjuhlia vietetään tulevana viikonloppuna Merkuriuksen Karnevaaleissa, joka on Turun Kauppakorkeakouluseuran merkittävin varainkeruumuoto. Merkuriuksen Karnevaaleissa julkistetaan myös Turun Kauppakorkeakouluseuran 50-vuotishistoriakooste.

Turun Kauppakorkeakouluseura perustettiin yhdyssiteeksi kauppakorkeakoulun ja elinkeinoelämän välille. Lukuisa joukko elinkeinoelämän edustajia ja heidän edustamiaan organisaatioita on vuosien varrella tukenut Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa tehtävää tutkimustyötä Turun Kauppakorkeakouluseuran kautta. Turun Kauppakorkeakouluseuran merkittävin varainkeruumuoto on joka toinen vuosi järjestettävät Merkuriuksen Karnevaalit, joka on yksi vanhimmista ja merkittävimmistä akateemisen tutkimuksen tukemiseen tarkoitetuista hyväntekeväisyystapahtumista Suomessa.

– Turun Kauppakorkeakouluseuran toiminta on yhtä tärkeää ja ajankohtaista kuin se oli 50 vuotta sitten. Toimintamme on mahdollista seuran jäsenten, seuraa tukevien yritysten ja muiden tahojen ansiosta. Toivon, että Turun Kauppakorkeakouluseura voi myös tulevaisuudessa tarjota kiinnostavan väylän tukea kauppatieteellistä tutkimusta Turussa, sanoo Turun Kauppakorkeakouluseuran puheenjohtaja Kalle Laaksonen.

Viidenkymmenen toimintavuotensa aikana Turun Kauppakorkeakouluseura on tukenut lähes 400 tohtoria ja muun muassa laajan joukon kansainvälisissä huippujulkaisuissa artikkeleita julkaisseita tutkijoita. Merkuriuksen Karnevaalien illalliskorttien tuotto sekä tilaisuudessa järjestettävän hyväntekeväisyyshuutokaupan ja arpajaisten tuotto ohjataan kokonaisuudessa Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa tehtävän tutkimuksen tukemiseen.

– Turun yliopiston kauppakorkeakoululla menee tuloksellisesti hyvin ja olemme saaneet tunnustusta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Resurssimme ovat kuitenkin hyvin rajalliset mitä tulee tohtorien ja huippujulkaisuja tekevien tutkijoiden tukemiseen ja kannustamiseen. Turun Kauppakorkeakouluseuran ja sen taustalla olevien tahojen tuki ja pyyteetön työ koulun hyväksi on siten korvaamattoman tärkeää ja vahvistaa omalta osaltaan kilpailukykyämme parhaista tutkijoista, sanoo Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund.

Merkuriuksen Karnevaalit järjestetään tulevana viikonloppuna 27. kerran. Hyväntekeväisyyshuutokaupassa on huudettavana taiteilija Johanna Oraksen lahjoittama ainutkertainen Voiton sanansaattaja -maalaus sekä Buster Boatsin ja Yamaha Centerin lahjoittama Buster S1 -vene. Huutokaupan tuotto ohjataan lyhentämättömänä Turun Kauppakorkeakouluseuran väitöskirja- ja julkaisurahastoon.

Turun Kauppakorkeakouluseuran 50-vuotishistoriakooste on julkaistu seuran verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Kalle Laaksonen, puheenjohtaja, puhelin 050 338 5075