Turun kaupungilta ja Bayerilta ainutlaatuinen tiedekilpailu toisen asteen opiskelijoille

06.08.2020

Beyond 2030 Challenge on kilpailu, joka kannustaa lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoita sukeltamaan tieteen ja teknologian maailmaan. Kaikille Lounais-Suomen toisen asteen opiskelijoille suunnatun kilpailun kunnianhimoisena tavoitteena on löytää luovia ratkaisuja, jotka pelastavat planeetan ja ihmisen.

Kyseessä on ensimmäinen Suomessa järjestetty julkishallinnon, koulutussektorin ja yksityisten yritysten yhteinen tiedekilpailu. Samalla kannustetaan nuoria löytämään tekniikan alan ja luonnontieteiden lukemattomat ura- ja opiskelumahdollisuudet sekä lisätään eri toimijoiden välistä yhteistyötä.

-Tieteen ja teknologian kansallisen huippuaseman saavuttaminen on vaatinut voimakasta yhteistyötä alueen yritysten kanssa. Yhteistyö on meidän kivijalkamme ja menestyksen edellytys nyt ja tulevaisuudessa, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Kannustaakseen toisen asteen opiskelijoita jatkuvasti tieteen ja teknologian aloille, Turun kaupunki ja Bayer järjestävät tiedekilpailun yhteistyössä alueen korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Kaupungin osalta toteutuksesta vastaa STEAM Turku. Kilpailun kokonaisbudjetti on 50 000 euroa.

- Tiedekilpailu on todella upea päänavaus elinkeinoelämän, korkeakoulujen ja kaupungin yhteistyön laajentamiseksi. Kiitän Bayeria erinomaisesta yhteistyöstä ja uskon, että yhteistyö laajenee nopeasti uusiin kumppanuuksiin. Kilpailu on hieno mahdollisuus kaikille osapuolille - opiskelijoille, jotka etsivät tulevaisuuden uramahdollisuuksia, korkeakouluille, jotka tarvitsevat omistautuneita opiskelijoita sekä teollisuudelle, joka tarvitsee tulevaisuuden ammattilaisia tekniikan aloille, kaupunginjohtaja Minna Arve jatkaa.

Kilpailusta tulevaisuuden tekijöitä tekniikan ja luonnontieteiden aloille

Kilpailussa opiskelijat työskentelevät itse valitsemiensa tutkimushankkeiden kanssa löytääkseen luovia ratkaisuja, jotka tekevät Lounais-Suomesta ja koko maailmasta kestävämmän asumisalueen nyt ja tulevaisuudessa. Ideat voivat liittyä ilmastonmuutokseen, kestävään kehitykseen, kiertotalouteen tai sosiaaliseen ympäristöön tai vaikkapa hyvinvointiteknologiaan tai köyhyyden ja sairauksien vähentämiseen. Kilpailu huipentuu päätöstilaisuuteen, jossa kilpailun parhaimmistolla on mahdollisuus esitellä projektinsa ja voittaa huippupalkintoja.

- Teimme aloitteen tiedekilpailusta, koska se yhdistää kaksi meille erityisen tärkeää painopistettä: tieteen ja kestävän kehityksen. Tieteen ja teknologian avulla voidaan synnyttää uusia innovaatioita kohti parempaa tulevaisuutta ja osaajat ovat tässä tärkeässä roolissa. Ammattitaitoisen ja korkeasti koulutetun työvoiman varmistaminen on kriittinen menestystekijä alueen elinkeinoelämän näkökulmasta. Siksi onkin merkittävää, että tiedekilpailu kokoaa yhteen nuoren sukupolven lisäksi Turun kaupungin, korkeakoulujen, oppilaitosten ja yritysten panoksen, iloitsee Bayer Nordicin pääjohtaja Miriam Holstein.

- Tekniikan alan osaajien kasvavan kysynnän vuoksi Turussa on laajennettu myös yliopistollista tekniikan koulutusta, ja kaupungissa voi nykyisin opiskella tekniikkaa neljässä korkeakoulussa: Turun yliopistossa, Åbo Akademissa, Turun ammattikorkeakoulussa ja Yrkeshögskolan Noviassa. Hakijamäärät tekniikan korkeakoulutukseen keväällä 2020 olivat erinomaiset, joka osoittaa Turun tekniikan koulutuksen kasvavan vetovoiman, iloitsee Teknologiakampus Turun johtaja ja Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula, joka toimii myös tiedekilpailun tuomariston puheenjohtajana.

Lisätietoa tiedekilpailusta löytyy osoitteesta www.turku.fi/beyond2030. Hakuaika kestää 11. syyskuuta asti. Ilmoittautuneiden joukosta valitaan kolmekymmentä parasta ideaa syyskuun lopulta marraskuun loppuun kestävään projektivaiheeseen.  Projektivaiheeseen edenneiden ryhmien sparraajina toimivat korkeakouluopiskelijat Turun korkeakouluista. Tuomaristo valitsee kymmenen parasta projektia joulukuun aikana ja päätöstilaisuus järjestetään tammikuussa 2021. Kilpailun kolme parasta joukkuetta palkitaan mahtavin palkinnoin.

Luotu 06.08.2020 | Muokattu 05.01.2021