Turun osastolla Helsingin Studia-messuilla riitti imua

04.12.2019

Suomen Lukiolaisten liiton kanssa toteutettava Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma Studia järjestettiin Helsingin messukeskuksessa nyt jo 27. kertaa. Turun yliopiston opiskelijalähettiläitä ja opintoneuvojia käytiin jututtamassa niin, että muutamilla oli jäädä lounastaukokin väliin. Opiskelu Turussa kiinnosti ruuhkaksi asti. Tapahtuma kutsui paikalle ensiarvioiden mukaan jälleen yli 13 000 kävijää.

Suurella yhteisellä Opiskelijakaupunki Turun messuosastolla 3.–4.12. esillä olivat Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi ja Yrkeshögskolan Novia sekä Turun Ylioppilaskyläsäätiö. Nuoret jonottivat eri tiedekuntien opintoneuvojien luo ja tänä vuonna erityiskiirettä piti varsinkin opiskelijalähettiläillä, vaikka yhdelle opintoneuvojallekin saattoi kerrallaan olla kymmenenkin nuoren jono.

Molempina päivinä lähettiläitä oli paikalla eri tiedekunnista neljä, lisäksi mukana oli kaksi teekkarilähettilästä helposti lakeistaan tunnistettavana ja vielä lisävoimina tietojenkäsittelytieteen opiskelijoita.

Teemu Helenius ja Sanna Launiainen saivat puhua tiistaina äänensä käheiksi. Teemu opiskelee englannin kieltä kuudetta vuotta ja Sanna fysiikkaa viidettä vuotta. Molemmat näkyivät myös messuilla jaetussa flyerissa kasvoina, ja muutama opiskelija tunnisti heidät myös yliopiston some-mainoksista.

Turun tekniikka kiinnostikin monia abiturientteja ja heidän opettajiaan, mutta runsaasti kyselyjä opinnoista ja sivuainevalinnoista tuli ihan kaikkien tiedekuntien opintoneuvojille lääkiksestä yhteiskuntatieteelliseen ja humanistiseen. Jonottaminen opintoneuvojille ei haitannut, kun samaan aikaan voi jutustella vierustoverin tai opiskelijalähettilään kanssa.

Åbo Akademin robotti Naokin malttoi ruuhkasta ja metelistä huolimatta aina välillä ottaa kontaktia nuoriin.

Pinja Pikkarainen ja Liisa Ojennus Riihimäen lukiosta olivat kiinnostuneita todistusten merkityksestä eri alojen opiskelijavalinnassa ja jututtivat utulähettiläs Ida Mäkeä muun muassa kasvatustieteistä ja opettajaopinnoista. Ida itse opiskelee luokanopettajaksi TY:n Rauman kampuksella. Pinjaa kiinnosti myös viestintätyö kovasti, joten siitäkin osastolla juteltiin pitkään. Kauppakorkeakoulukaan ei ole kummaltakaan poissuljettu. Turku alkoi molemmista tuntua juuri sopivankokoiselta opiskelijakaupungilta - etenkin kun kaikki täällä on kävelymatkan päässä.
Iida Ikonen sai vastailla kysymyksiin niin omasta alastaan biotekniikasta kuin uusista materiaali- ja konetekniikankin DI-koulutuksista. Myös tietotekniikka ja tietojenkäsittelytiede kiinnostivat.

Turku kiinnosti kompaktina ja vilkkaana opiskelijakaupunkina, ja myös kampusalueiden läheisyys, eri korkeakoulujen yhteiset tapahtumat ja lähes rajoittamaton valikoima eri opiskelualoja innostivat abeja ja nuorempiakin kävijöitä. Moni vaihtoikin sekä utulähettiläiden että eri tiedekuntien opintoneuvojien kanssa käytyjen keskustelujen myötä ykköstoiveopiskelukaupunkinsa Turuksi.

Koska Turku – tarvitseeko sanoa muuta?

Moni tuli jututtamaan toisen vuoden oikislaista Miia Hannukkalaa, joka saikin kertoa opiskelustaan niin, että lounas oli jäädä kokonaan väliin. Oikeustiede on vuodesta toiseen tasaisesti kiinnostava ala, joka avaa monia urapolkuja.
Studia-messujen tiistain 3.12.2019 opiskelijalähettiläät ja opiskelijat päivän päätteeksi. Ja vielä he jaksoivat hymyillä...
Keskiviikko oli messuilla hieman tiistaita rauhallisempi päivä, mutta lähettiläät saivat kyllä puhua ihan samalla mitalla kuin tiistainakin. Opiskelijat olivat ylivoimaisesti paras vetonaula Studia-messuilla tänä vuonna. Myös aihetunnisteet #utulähettiläs ja #uniturku oli abien helppo ottaa seurantaan.
Luotu 04.12.2019 | Muokattu 11.12.2019