Turun yliopisto ja belgialainen CD3 solmivat strategisen sopimuksen uudenlaisen syöpälääkkeen kehittämiseksi

14.08.2015

Turun yliopisto ja Leuvenin yliopiston Centre for Drug Design and Discovery (CD3) Belgiassa ovat solmineet yhteistyösopimuksen uudenlaisen potilasturvallisen syöpälääkkeen kehittämiseksi.

​Syöpähoitojen kehityksestä huolimatta jokaiselle tapaukselle ei välttämättä löydy tehokasta hoitomuotoa. Suomen Syöpäinstituutin tutkijaprofessori Jukka Westermarckin johtama Turun yliopiston tutkimusryhmä on yksilöinyt uudenlaisen ja lupaavan syövän hoitokohteen, CIP2A-proteiinin, joka edistää erilaisten syöpätyyppien pahanlaatuisuutta.

Koska CIP2A vaikuttaa syövän kehitykseen täysin eri tavalla kuin ne kohteet, joihin nykyiset tai kehityksen alla olevat syöpälääkkeet kohdistetaan, on mahdollista että CIP2A:n estämisellä voitaisiin edistää useamman syövän parantumista sekä ohittaa syöpien vastustuskykyä olemassa oleville hoidoille. Tämän lisäksi CIP2A:n estämisellä ei ennakoida olevan vakavia sivuvaikutuksia. CIP2A:n hoidollista kohdistamista pidetäänkin lupaavana alueena uudenlaisten syöpälääkkeiden kehittämiseksi.

Westermarckin ryhmän viimeaikaiset jatkotutkimukset ovat luoneet strategian innovatiiviselle CIP2A-pienmolekyylisalpaajan kehitystyölle, minkä uskotaan johtavan uuden syöpälääkkeen kehitystyön aloittamiseen. Tämän vuoksi Turun yliopisto on nyt solminut strategisen tutkimusyhteistyösopimuksen CD3:n kanssa tutkimustyön jatkamiseksi ja CIP2A-pienmolekyylisalpaajan kehittämiseksi.

CD3:lla on huomattava määrä alan tietotaitoa, ja viime vuosien aikana se on tuottanut monia johtoyhdisteitä potentiaalisia uusia lääkkeitä varten.

– Olemme erittäin tyytyväisiä tähän strategiseen yhteistyöhön, sillä nyt voimme yhdistää oman innovatiivisen biolääketieteellisen tutkimustyömme CD3:n lääkekehityksellisen kokemuksen kanssa, sanoo Turun yliopiston liiketoiminnan kehittämispäällikkö Anne Marjamäki.

– Olen erittäin innostunut yhteistyöstä CD3:n kanssa, sillä nyt voimme hyödyntää perustutkimuksemme löytöjä siten, että niistä voi olla hyötyä syöpäpotilaille tulevaisuudessa. Koska Suomesta puuttuu tarvittavat resurssit akateemista lääkekehitystä varten, tämä yhteistyö tulee myös opettamaan meille Belgiassa pidemmällä olevia lääkekehityskäytäntöjä, toteaa Turun yliopiston professori Jukka Westermarck.

– Olemme innoissamme siitä, että voimme tehdä yhteistyötä professori Jukka Westermarckin ja hänen tutkimusryhmänsä kanssa CIP2A-pienmolekyylisalpaajan kehitystyön parissa. Yhteistyön kohdealue sekä sen yhteen saattamat erityyppiset osaamiset luovat ainutlaatuisia mahdollisuuksia uudenlaisten syöpälääkkeiden kehittämiseksi. Ennakoimme, että nämä lääkkeet tulevat kiinnostamaan monia lääkeyhtiöitä ja suurta joukkoa syöpäpotilaita, sanoo CD3:n liiketoiminnan johtaja Stefaan Allemeersch.

Sam Parwar

Luotu 14.08.2015 | Muokattu 17.08.2015