Turun yliopisto jäseneksi kansalliseen terästutkimuskeskukseen

16.03.2022

Turun yliopisto on liittynyt Center of Advanced Steel Research (CASR) -osaamiskeskukseen. CASR on Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan vuodesta 2006 koordinoima teräksen jalostuksen arvoketjun kattava tutkimusryhmittymä, jossa on mukana noin 100 tutkijaa eri yliopistoista.

Yliopistojen ja tutkimuslaitosten välinen kansallinen osaamiskeskus keskittyy teräksen tuotantoon, suunnitteluun, konepajavalmistukseen, käyttöön ja kierrätykseen liittyvään tutkimukseen. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa teräkseen liittyvää tutkimusta ja sen asemaa Suomessa.

Turun yliopiston teknillinen tiedekunta tukee kokonaisuutta omilla vahvoilla teräksen käyttöön ja käytettävyyteen liittyvillä tutkimus- ja osaamisalueillaan, kuten laserpohjaisella työstöllä, lisäävällä valmistuksella sekä telakka- ja konepajavalmistuksella. Myös Åbo Akademi liittyy jäseneksi verkostoon.

Yhteistyö CASR-osaamiskeskuksen kanssa edesauttaa Turun yliopiston opetusta teräksien käytön ja ominaisuuksien osalta ja mahdollistaa niiden tutkimuksen vahvistamisen.

- Tutkimusyhteistyö kattaa normaalin teräksen konepaja- ja hitsaussovellusten lisäksi lisäävän valmistuksen. Materiaalitutkimus puolestaan keskittyy rautapohjaisiin materiaaleihin kuten moderneihin lujiin ja ultralujiin teräksiin sekä jatkossa myös fossiilivapaisiin teräksiin. Materiaalien käyttökohteet ovat konepaja-, prosessi- ja meriteollisuuden sovelluksia. Yhteistyö avaa myös mahdollisuuksia erilaisiin yhteisrahoitteisiin tutkimus- ja kehityshankkeisiin, kertoo konetekniikan professori Antti Salminen teknillisestä tiedekunnasta.

- Olennainen osa Turun yliopiston tekniikan laajennusta on teknillisen tiedekunnan kytkeytyminen teknistieteellisen alan kotimaisiin ja kansainvälisiin verkostoihin. Parhaat tulokset saadaan yhteistyöllä ja verkostoitumalla, korostaa tekniikan laajennuksen vastuuhenkilö, vararehtori Mika Hannula.

Luotu 16.03.2022 | Muokattu 16.03.2022