Turun yliopisto mukana Turku Future Technologies -verkostossa

28.10.2015

Turku Future Technologies (TFT) on ensi vuonna käynnistyvä koulutus-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatioverkosto, joka lisää teknologiayritysten ja korkeakoulujen yhteistyötä tuomalla korkeakoulujen huippuosaamisen teollisuuden yritysten ulottuville. Verkoston tavoitteena on vahvistaa teknillistä osaamista sekä Turun alueen ja Lounais-Suomen tunnettuutta ja vetovoimaa tekniikan alan osaamiskeskittymänä. Uuden yhteistyön hyödyt ulottuvat koko Suomeen.

​Turku Future Technologies -yhteistyösopimus allekirjoitettiin eilen Turussa. Sopimuksessa mukana ovat Turun yliopiston lisäksi Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia/Aboa Mare ja Åbo Akademi. Yhteistyön ylläpitäjinä toimivat Turun ja Rauman kaupungit sekä Turun Seudun Kehittämiskeskus.

Kukin korkeakoulu profiloituu TFT:ssä omiin vahvuusalueisiinsa. Turun yliopiston erityisosaamisalueet TFT-verkostossa liittyvät ICT-osaamiseen, erityisesti sulautettuihin järjestelmiin, sekä kauppatieteisiin esimerkiksi yrittäjyyden, kasvun ja liiketoimintamallien osalta.

‒ Verkosto tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia välittää Turun yliopiston osaamista ja koulutettua työvoimaa alueen yrityksiin. Monialaisena yliopistona pystymme katsomaan yritysten tarpeita monesta näkökulmasta, emmekä haluakaan rajoittua yhteistyössä vain tiettyihin kapeisiin aloihin. TFT tarjoaa meille uudenlaisen mahdollisuuden olla kehittämässä aluetta, mikä on tärkeä painotus myös tulevassa strategiassamme, sanoo Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen, joka kuuluu verkoston ohjausryhmään.

Meriteollisuus yksi painopistealueista

Turku Future Technologiesin rakentaminen yhteistyössä korkeakoulujen ja yrityselämän kanssa aloitettiin vuosi sitten. TFT on rakennettu ratkaisuksi, jossa suomalainen tutkimuksen ja koulutuksen huippuosaaminen kohtaa mahdollisimman vaikuttavasti valmistavan teknologiateollisuuden yritysten tarpeet. Tehostetulla korkeakouluyhteistyöllä halutaan tuoda korkeakoulujen monipuolinen osaaminen ja osaajat uudella tavalla yritysten ulottuville ja lähelle. Tavoitteena on erityisesti tehostaa korkeakoulujen vuorovaikutusta pienten ja keskisuurten yritysten kanssa.

Vahvassa kasvussa oleva meriteollisuus koko Suomeen ulottuvine toimittajaverkostoineen on yksi uuden yhteistyön painopistealueista.

‒ Meyer Turku tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa hyvin koulutettua ja osaavaa henkilöstöä vaativiin korkean teknologian tehtäviin. Niinpä olemme tyytyväisinä mukana kehittämässä Turku Future Technologies -hanketta, telakkayhtiö Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli kertoo yhteistyöstä.

Konkreettista tukea Turun, Rauman ja lounaisen Suomen yrityksille

Tilanne, jossa Suomen johtavat teknilliset yliopistot ja korkeakoulut ryhtyvät operoimaan Turussa, Raumalla ja lounaisessa Suomessa yritysten tarvitseman koulutuksen, tuotannon kehittämisen, tuotekehityksen ja liiketoiminnan kehittämisen parissa, on ainutlaatuinen. Turku Future Technologies avaa täysin uusia mahdollisuuksia yrityksille kehittää toimintaansa tehostetun korkeakouluyhteistyön avulla. Myös autoteollisuus hyötyy yhteistyöstä korkeakoulujen kanssa.

‒ Kannattava toiminta autoteollisuudessa edellyttää kykyä vastata kovaan kansainväliseen kilpailuun. Valmet Automotive on osaamisellaan noussut alansa huipulle, mutta jatkuva menestys vaatii innovatiivisuutta ja osaamisen kehittämistä. TFT on konkreettinen aloite, joka tukee Valmet Automotiven pyrkimyksiä kehittää kilpailukykyään ja laajentaa yhteistyöverkostoaan Suomessa, kertoo Valmet Automotiven tukitoimintojen johtaja Risto Hukkanen.

Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja Rauman kaupunginjohtaja Kari Koski ovat tyytyväisiä teknillisen osaamisen lisääntymisestä Turussa.

‒ Turun ja Rauman talousalueet ja laajemmin koko lounainen Suomi ovat suomalaisen teknologiateollisuuden ja korkean teknologiaosaamisen ydinaluetta. Teknologia-alojen koulutus ja tutkimus ovat kuitenkin olleet alueellamme vaatimattomalla tasolla. Tämän puutteen poistamiseksi on Turun kaupungin johdolla tehty yliopistojen ja alueiden välistä yhteistyötä, jonka tuloksena Turku Future Technologies -yhteistyö käynnistyy. Yhteisenä tavoitteenamme on teknillisen osaamisen varmistaminen, jatkuva kehittäminen ja uusiutuminen.

Luotu 28.10.2015 | Muokattu 28.10.2015