Turun yliopisto osallistui Lapset mukaan töihin -päivään 18.11.

18.11.2022

Yliopiston työntekijöiden lapset pääsivät tutustumaan yliopistoon työpaikkana Lapset mukaan töihin -päivänä 18.11. Vapaamuotoisen työhön tutustumisen lisäksi lapsille järjestettiin ohjattua ohjelmaa yliopistonmäellä.

Lapset mukaan töihin -päivä on osa lapsiasiavaltuutetun ja yhteistyökumppaneiden syksyllä 2022 aloittamaa Lasten vuoro -kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on vahvistaa perheystävällistä työelämää ja lisätä ymmärrystä lapsi- ja perhemyönteistä työelämää kohtaan. Tavoitteena on muun muassa lisätä työnantajien tietoisuutta perheystävällisistä käytännöistä.

Päivän tarkoituksena on, että lapset pääsevät tutustumaan aikuisen arkeen työpaikalla, ja toisaalta aikuiset voivat oppia uutta lapsilta.

- Turun yliopisto haluaa panostaa perheystävälliseen työelämään ja huomioida työn ja perheen yhdistämiseen liittyvät kysymykset. Lapset mukaan töihin -päivä nostaa erinomaisesti näitä asioita esille, ja päivä Turun yliopistossa sujui hienosti, henkilöstöjohtaja Sanna-Mari Tammilaakso toteaa.

Turun yliopisto järjesti lapsille ohjattua ohjelmaa yliopistonmäellä. Lapsille järjestettiin aamulla sanataidehetki, jossa lapset pääsivät askartelemaan omia otuksia kierrätysmateriaaleista sanataideohjaaja ja lastenkirjailija Veera Vähämaan ohjaamana.

Päivällä biodiversiteettiyksikön johtaja ja professori Ilari Sääksjärvi piti lapsille luennon sademetsien eläinlajien tutkimuksesta ja uusien lajien löytämisestä. Päivän päätteeksi lapsille järjestettiin kierros eläinmuseossa, yliopiston päärakennuksessa ja Feeniks-kirjastossa. Kierroksella lapset pääsivät kuulemaan, mikä paikka yliopisto on ja mitä yliopistolla tehdään.

Teksti: Ainoliina Leskelä

Kuvat: Hanna Oksanen