Turun yliopisto osti Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan kiinteistön

01.06.2017

Turun yliopisto on hankkinut omistukseensa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:lta kasvitieteellisen puutarhan kiinteistön, joka on kokonaispinta-alaltaan 23,41 hehtaaria.

​Julkinen kaupanvahvistaja Petri Malmberg, rehtori Kalervo Väänänen ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kampusmanageri Tuija Nummela allekirjoittivat sopimuksen 31.5.2017.​

​Turun yliopisto osti kasvitieteellisen puutarhan tilat 2,4 miljoonalla eurolla.

– Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha on merkittävä osa yliopiston tutkimusinfraa ja on luontevaa, että yliopisto omistaa kiinteistön. Haluamme kehittää puutarhaa pitkällä tähtäimellä, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Ulkopuutarhasta ja kuudesta kasvihuoneesta koostuva kasvitieteellinen puutarha on auki vuoden ympäri ja sen 5000 lajia käsittävä kokoelma on elävä näyteikkuna maapallon kasvimaailman monimuotoisuuteen.

Kasvitieteellinen puutarha on osa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikköä, johon kuuluvat myös eläinmuseo, kasvimuseo, aerobiologia, Saaristomeren tutkimuslaitos Seili ja Lapin tutkimuslaitos Kevo.

– Turun yliopiston hankittua kiinteistön itselleen avautuu paremmat mahdollisuudet kehittää toimintaa ja kiinteistöä biodiversiteettiyksikön yhteisesti sovituista lähtökohdista. Kasvitieteellinen puutarha on teknisesti ja toiminnallisesti toisenlainen kuin perustoimistokiinteistöt. Monet käytännön asiat saadaan hoidettua nopeammin ja taloudellisemmin, kun neuvotteluosapuolia on vähemmän, kasvitieteellisen puutarhan ylipuutarhuri Simo Laine sanoo.

JV
Kuva: Hanna Oksanen