Turun yliopisto paransi sijoitustaan kansainvälisessä Center for World University Rankings -vertailussa

15.05.2023

Turun yliopisto sijoittui tuoreessa Center for World University Rankings (CWUR) -vertailussa maailman kärkiyliopistojen 1,9 % joukkoon. Tulospohjaisessa vertailussa oli mukana kaikkiaan 20 531 yliopistoa, joista 2000 parhaalle annettiin sijoitus.

CWUR-vertailu arvioi yliopistoja ja korkeakouluja neljällä osa-alueella, joita ovat opetuksen laatu, tutkimuksen laatu, valmistuneiden työllistyminen sekä tiedekunnat. Turun yliopisto nousi vuoden 2023 vertailussa sijalle 387, mikä merkitsee parannusta viime vuoden 395. sijaan verrattuna. Vertailussa oli mukana Suomesta 10 yliopistoa, joista Turun yliopistoa edellä olivat Helsingin yliopisto (sija 126) ja Aalto-yliopisto (sija 350). Turun yliopisto oli vertailussa mukana olleista suomalaisista yliopistoista ainoa, joka paransi sijoitustaan viime vuodesta.

Turun yliopiston vahvuuksia arvioinnissa olivat erityisesti tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus. Korkea-arvoisissa ja vaikutusvaltaisissa julkaisuissa julkaistut artikkelit, viittausten määrä sekä tutkijoiden saamat tunnustukset olivat tekijöitä, jotka vaikuttivat yliopiston sijoittumiseen kertomalla tutkimuksen korkeasta tasosta.

CWUR:n pääkonttori sijaitsee Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa. Se on tehnyt yliopistovertailuja vuodesta 2012 lähtien. Aluksi CWUR vertailu koski sataa huippuyliopistoa, mutta nykyään vertailussa asetetaan paremmuusjärjestykseen 2000 yliopistoa maailman yli 20 000 yliopistosta. CWUR on yliopistovertailu, jossa arviointi suoritetaan ilman kyselyjä ja tietopyyntöjä yliopistoille.

Luotu 15.05.2023 | Muokattu 15.05.2023