Turun yliopisto sijalla 295 tuoreessa QS World Rankings 2022 -yliopistovertailussa

09.06.2021

Turun yliopisto on sijalla 295 maailman parhaat yliopistot listaavassa QS World University Rankings 2022 -yliopistovertailussa. Turun yliopisto sijoittui kolmanneksi parhaiten suomalaisyliopistoista. Tänä vuonna vertailussa sijoitettiin 1 300 yliopistoa ympäri maailmaa kuuden eri indikaattorin perusteella. Ranking on laajin tähänastisista.

QS World University Rankings on yksi tunnetuimmista kansainvälisistä yliopistovertailuista. QS käyttää vertailussa kuutta indikaattoria eri painotuksin: akateeminen maine (40 %), maine työnantajien keskuudessa (10 %), viittausten määrä suhteessa opetus- ja tutkimushenkilökuntaan (20 %), opetus- ja tutkimushenkilökunnan ja opiskelijoiden määrän suhdeluku (20 %), kansainvälisen tutkimus- ja opetushenkilökunnan osuus (5 %) ja kansainvälisten opiskelijoiden osuus (5 %)

Tänä vuonna vertailussa sijoitettiin 1 300 yliopistoa ympäri maailmaa. Viime vuonna vertailussa sijoitettiin 1 000 yliopistoa. Viime vuoden tapaan yhdeksän suomalaista yliopistoa listattiin vertailussa maailman parhaiden joukkoon.

• Turun yliopisto sijoittui maailman yliopistojen joukossa sijalle 295. Sijoitus tippui kahdeksan sijaa: kahtena edellisenä vuonna sijoitus oli 287. Pieni pudotus selittyy vertailun laajenemisella.
  • Suomalaisyliopistojen joukossa Turun yliopisto on jälleen kolmanneksi paras.
  • Pohjoismaisten yliopistojen joukossa Turun yliopisto on sijalla 14.
  • Eurooppalaisten yliopistojen joukossa Turun yliopisto on jaetulla sijalla 122–124.

– Voimme olla näistä sijoituksista kansainvälisesti arvostetussa yliopistovertailussa ylpeitä. On hienoa ja tärkeää, että menestymme hyvin maailman, Euroopan ja Pohjoismaiden yliopistojen joukossa. Kansainvälinen edelläkävijyys vaatii tunnettuutta, mikä tarjoaa meille mahdollisuuksia myös merkittäviin kansainvälisiin kumppanuuksiin ja yhteistyöhön. Samalla nämä rankingtulokset kuitenkin kertovat, että meillä on paljon parannettavaa kansainvälisyydessämme, minkä olemme myös kirjanneet strategiaamme ja tuoreeseen kansainvälisyysohjelmaamme, rehtori Jukka Kola toteaa.

Suomalaisyliopistot sijoittuivat vertailussa seuraavasti: Helsingin yliopisto (sija 104), Aalto-yliopisto (sija 112), Turun yliopisto (sija 295), Jyväskylän yliopisto (sija 358), Oulun yliopisto (sija 377), Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT (sija 414), Tampereen yliopisto (sija 414), Itä-Suomen yliopisto (sija 521–530) ja Åbo Akademi (sija 601–650).

QS Rankingin maineindikaattorit perustuvat tutkijoille ja työnantajille tehtyihin kyselyihin ja niiden merkitys vertailussa on suuri. Viime vuoden tuloksiin verrattuna Turun yliopisto paransi sijoitustaan akateemisessa maineessa 11 sijalla (nyt sija 303) sekä viittausten määrässä 40 sijalla (nyt sija 357). Parhaan indikaattorikohtaisen sijoituksen Turun yliopisto sai viime vuoden tapaan opetus- ja tutkimushenkilökunnan ja opiskelijoiden määrän suhdeluvussa huolimatta siitä, että sijoitus tippui 12 sijaa (nyt sija 248). Eniten tippuivat sijoitukset työnantajamaineessa (nyt sija 346, pudotusta 43 sijaa) ja sekä kansainvälisen opetus- ja tutkimushenkilökunnan määrässä (nyt sija 490, pudotusta 6 sijaa) että kansainvälisten opiskelijoiden määrässä (nyt sija 601+).

Luotu 09.06.2021 | Muokattu 10.06.2021