Turun yliopisto tuo lavaohjelmaa kirjamessuille – tutkijat keskustelevat toiveista ja peloista

23.09.2022

Turun yliopiston tutkijat ovat jälleen mukana Turun Kirjamessujen lavaohjelmassa 30.9.–2.10.2022. Yliopiston messuohjelmassa käsitellään toivon ja pelon tunteita niin historian, kertomusten, elokuvien kuin kuvataiteidenkin näkökulmasta.

Turun yliopisto tuo kirjamessuille lavaohjelmaa, joka pitää sisällään sekä paneelikeskusteluja että tutkijoiden haastatteluja. Messuohjelmassa keskustellaan esimerkiksi dystopioista ja utopioista elokuvissa ja kirjallisuudessa sekä kertomusten roolista itseymmärryksen kasvattajina.

Turun yliopiston lavaohjelma:

Paneelikeskustelu: Miten kirjoittaa tyttöydestä?

Pe 30.9. klo 13.50–14.20
Jukola-lava

Keskustelemassa kirjailija Tiina Lehikoinen ja esikoisrunoilija Veera Milja. Vetäjänä Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden professori Päivi Lappalainen.
Ohjelmatuottaja: Tammi, Like, Turun yliopisto

Paneelikeskustelu: Pimeydestä valoon ­– miten uutta tulevaisuutta on rakennettu ennen ja nyt?

La 1.10. klo 11.15–11.45
Auditorio-lava

Ilmastonmuutos, sota, pandemia – miten suunnitella tulevaisuutta epävakaassa tilanteessa? Millaisia pelkoja ihmisillä on ennen ollut, entä nykyään? Miten ylläpidämme toivoa ja haaveilemme paremmasta? Panelisteina ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo, Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi, Turun yliopiston kulttuurihistorian dosentti Marika Räsänen ja kirjailija Jenni Räinä. Vetäjänä Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.

Kertomuksia epätoivosta ja toivosta

Su 2.10. klo 12–12.20
Fiore-lava

Miten kertomukset auttavat meitä selviämään pahuudesta, kestämään epävarmuutta ja toivomaan parempaa? Millä tavoin kertomukset voivat antaa tukea vaikeiden asioiden käsittelyyn? Kuinka ymmärrämme itseämme ja maailmaa kertomusten kautta? Haastateltavana Turun yliopiston kirjallisuustieteen professori Hanna Meretoja ja haastattelijana Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.
Ohjelmatuottaja: Turun yliopisto

Dystopiat ja utopiat elokuvissa ja kuvataiteessa

Su 2.10. klo 12.20–13
Fiore-lava

Millaisia puhuttelevia dystopioiden ja utopioiden kuvauksia löytyy kuvataiteesta ja elokuvista? Miten kuvaukset ovat muuttuneet vuosien varrella ja mitä ne kertovat oman aikansa toiveista ja peloista? Haastateltavina taidehistorian väitöskirjatutkija Hilja Roivainen ja mediakulttuurin dosentti Rami Mähkä Turun yliopistosta. Haastattelijana Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.
Ohjelmatuottaja: Turun yliopisto

Turun yliopiston tutkijoita on mukana kirjamessuilla myös muiden ohjelmantuottajien lavaohjelmissa.

Luotu 23.09.2022 | Muokattu 27.09.2022