Turun yliopisto, Varsinais-Suomen liitto ja Turun kaupunki järjestivät Tieto ja osaaminen Varsinais-Suomessa -eduskuntavaalipaneelin

17.01.2023

Kuuden suurimman puolueen edustajat osallistuivat Tieto ja osaaminen Varsinais-Suomessa -eduskuntavaalipaneeliin Turun yliopistolla 16.1. Turun ja Varsinais-Suomen elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseen liittyvistä teemoista.

Turun yliopisto, Varsinais-Suomen liitto ja Turun kaupunki jakavat yhteisen tavoitteen edistää paikallista elinvoimaa monipuolisesti. Yhteisessä vaalipaneelissa haluttiin nostaa esiin Varsinais-Suomen elinvoiman vahvistamiselle keskeisiä teemoja kuten alueellista saavutettavuutta, kilpailukykyä, veto- ja pitovoimaa, osaavan työvoiman saatavuutta sekä Saaristomeren tilan parantamista.

Vaalipaneeliin kutsuttiin kuuden suurimman puolueen edustajat. Paneeliin osallistuivat

• kansanedustaja, puolueen puheenjohtaja Li Andersson, VAS
  • kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta, SDP
  • erityisopettaja Perttu Helin, KESK
  • kansanedustaja, puolueen puheenjohtaja Petteri Orpo, KOK
  • kansanedustaja Ville Tavio, PS
  • tutkimusavustaja, opiskelija Aliisa Wahlsten, VIHR

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja, apulaisprofessori Markku Jokisipilä fasilitoi keskustelun.

Suvi Harvisalo

Alueen ehdokkaat tutustuivat yliopiston, maakuntaliiton ja kaupungin toimintaan

Ennen paneelikeskustelua alueen kansanedustajaehdokkaat kutsuttiin tutustumaan Turun yliopiston, Varsinais-Suomen liiton ja Turun kaupungin näkemyksiin saavutettavuuteen, osaavaan työvoimaan ja Saaristomereen liittyen.

Natura-rakennuksen ala-aulassa järjestyssä tilaisuudessa yliopiston, maakuntaliiton ja kaupungin asiantuntijat keskustelivat ehdokkaiden kanssa.

Ilari Sääksjärven (Turun yliopisto) ja Malla Rannikko-Laineen (VS-liitto) pitämällä info- ja keskustelupisteellä keskusteltiin ympäristöstä ja Saaristomerestä. Kuvassa Ilari Sääksjärvi, ehdokkaat Heikki Olenius, Satu Söderström ja Jyrki Susi sekä Malla Rannikko-Laine ja ehdokas Mimmi Ruusunen.

Suvi Harvisalo
Janne Virtasen (VS-liitto) ja Matti Niemen (Turun kaupunki) pitämällä info- ja keskustelupisteellä aiheena oli alueen saavutettavuus ja houkuttelevuus. Kuvassa ehdokas Lauri Heikkilä, Janne Virtanen ja Matti Niemi sekä ehdokkaat Mirva Salonen, Sirkku Kemppainen ja Markus Blomquist.

Suvi Harvisalo
Sanna Tuomisen (Turun yliopisto) ja Pipa Turvasen (Turun kaupunki) pitämällä info- ja keskustelupisteellä keskusteltiin osaavan työvoiman saatavuudesta ja kohtaannosta sekä Varsinais-Suomen veto- ja pitovoimasta. Kuvassa Pipa Turvanen ja Sanna Tuominen sekä ehdokkaat Jarno Silvonen, Theresia Bilola ja Katriina Hiippavuori.

Luotu 17.01.2023 | Muokattu 17.01.2023