Turun yliopistolle 7,5 miljoonaa valtion vastinrahaa

01.12.2017

Suomalaiset yliopistot keräsivät 1.11.2014‒30.6.2017 lahjoituksina varoja, joita valtio pääomittaa yhteensä 150 miljoonalla eurolla. Turun yliopisto sai lahjoituksina yhteensä 6,5 miljoonaa euroa, ja valtioneuvosto on päättänyt pääomittaa Turun yliopistoa 7,5 miljoonalla eurolla.

​Valtioneuvosto päätti 30.11.2017 yliopistoille osoitettavasta valtion vastinrahoituksesta suhteessa niiden keräämiin yksityisiin rahalahjoituksiin. Suomalaiset yliopistot keräsivät valtion 1.11.2014‒30.6.2017 vastinrahaan oikeuttavia lahjoituksia yhteensä 128,9 miljoonaa euroa. Yhteensä valtio pääomittaa yliopistoja 150 miljoonan euron vastinrahoituksella, joka jaetaan yliopistojen kesken suhteessa näiden keräämään yksityiseen pääomaan.

‒ Yliopistot onnistuivat varainkeruussa yli odotusten. Valtion 150 miljoonan vastinrahoitus ja kerätyt lahjoitusvarat yhdessä vahvistavat yliopistojamme, parantavat niiden toimintaedellytyksiä ja itsenäisyyttä ja rakentavat tulevaisuutta. Lisäksi varainkeruutoiminta laajentaa yliopistojen tekemää yhteistyötä, lisää vaikuttavuutta ja kasvattaa verkostoja, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo.

Turun yliopiston varainhankinnassa kerättiin lahjoituksia yksityishenkilöiltä sekä yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vastinrahakauden lahjoitusten loppusumma on 6,575 miljoonaa euroa. Summa ylitti viiden miljoonan tavoitteen. Valtio pääomittaa Turun yliopistoa 7,550 miljoonalla eurolla.

Turun yliopisto painotti varainhankinnassaan tutkimuksen ja uusien osaajien kouluttamisen merkitystä sekä alueelliselle että koko yhteiskunnan hyvinvoinnille. Monet merkittävistä lahjoituksista saatiin tahoilta, jotka haluavat olla vaikuttamassa erityisesti alueen positiiviseen kehitykseen tukemalla Turun yliopistossa tehtävää tutkimusta ja koulutusta.

Tutustu Turun yliopiston varainhankintaan ja tehtyihin lahjoituksiin osoitteessa www.utu.fi/lahjoita.

Lisää aiheesta:

>> Valtio pääomittaa yliopistoja 150 miljoonan euron vastinrahalla (OKM:n tiedote 30.11.2017)

TS

Luotu 01.12.2017 | Muokattu 01.12.2017