Turun yliopistolle rahoitus kolmeen nopean koulutuksen hankkeeseen

13.06.2018

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on myöntänyt Turun yliopistolle rahoituksen kolmeen hankkeeseen.

​Turun yliopiston rahoitukset liittyvät OKM:n rahoituspakettiin, jolla pyritään vastaamaan talouden kasvun, työn murroksen ja erityisesti teknologisen kehityksen aiheuttamiin osaamistarpeisiin. Rahoitettavat koulutukset antavat mahdollisuuksia uuden osaamisen hankkimiseen ja ammattitaidon täydentämiseen. Suurin osa rahoitettavista koulutuksista on 30–60 opintopisteen laajuisia tutkinnon osista muodostuvia osaamiskokonaisuuksia.

Turun yliopiston saama rahoitus:

• 240 000 euroa: FullStack-ohjelmistokehityksen täydennyskoulutus (60 opiskelijaa)
  • 100 000 euroa: Terveys- ja hyvinvointiteknologian ammatillinen täydennyskoulutusohjelma (25 opiskelijaa)
  • 120 000 euroa: Turun yliopisto (yhdessä Novian ja Turun, Satakunnan, Kaakkois-Suomen amk:n, Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa): Meriklusterin erikoistumiskoulutus (30 opiskelijaa).

OKM:n päätöksessä painotettiin positiivisen rakennemuutoksen alueiden esityksiä sekä työvoimapulasta kärsiviä aloja. Keskeistä on myös koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tehtävä yhteistyö työelämän kanssa. Avustuksilla rahoitettavat koulutukset käynnistyvät tänä vuonna ja kestävät korkeintaan kaksi vuotta.

Rahoitettavat hankkeet arvioitiin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.
Yhteensä yliopistot ja ammattikorkeakoulut saivat 3,3 miljoonaa euroa uusien koulutushankkeiden käynnistämiseen. Niillä vastataan osaavan työvoiman tarpeeseen erityisesti positiivisen rakennemuutoksen alueilla ja kasvavilla toimialoilla. Rahoitusta saa 16 koulutushanketta. Hankkeissa koulutetaan vähintään 520 opiskelijaa.

>> OKM:n uutinen: Korkeakouluihin uusia, nopeita koulutuksia

TK