Turun yliopiston hammaslääketieteen ja hoitotieteen laitokset loistavat kansainvälisessä vertailussa

17.07.2018

Suomalaisyliopistot menestyivät Shanghai Rankingin oppiainekohtaisessa yliopistovertailussa. Turun yliopistosta parhaat sijoitukset tulivat hammaslääketieteen ja hoitotieteen laitoksille.

​Shanghai Rankingin vertailussa yliopistot asetetaan järjestykseen 54 oppiaineessa viideltä tieteenalalta: luonnontieteistä, insinööritieteistä, biotieteistä, lääketieteestä ja yhteiskuntatieteistä. Vertailussa tarkasteltiin yliopistotutkimuksen tuotteliaisuutta ja laatua, saatua akateemista tunnustusta sekä kansainvälisen yhteistyön laajuutta.

Turun yliopistosta lukuisat eri oppiaineet sijoittuivat 500 parhaan joukkoon. Parhaiten vertailussa menestyi hammaslääketieteen laitos, joka ylsi sijalle 24 luokassa hammaslääketiede. Laitos on aiemminkin saanut tunnustusta yhtenä Euroopan ja maailman johtavista hammaslääketieteen osaamiskeskittymistä.

– Hammaslääketieteen sijoitus on käytännössä samalla tasolla kuin aikaisemminkin. Pieni notkahdus sijoituksessa on vähämerkityksellinen ja liittyy todennäköisesti julkaisumäärien ja sitaatioiden vaihteluun yksittäisten vuosien välillä. Olemme vahvasti maailman huippuyksikköjen joukossa, vaikka kokomme onkin pieni, toteaa laitoksen johtaja Pekka Vallittu.

Turun yliopiston hoitotieteen laitos nousi myös Suomen huippulaitosten joukkoon yltämällä vertailussa sijalle 44. Jo yli kolmekymmentä vuotta korkeatasoista koulutusta ja tutkimusta tuottanut laitos sai saman sijoituksen myös keväällä QS Rankingin tieteenalakohtaisessa vertailussa.

Laitoksen johtaja Helena Leino-Kilpi korostaa hyvään sijoitukseen vaikuttaneen laitoksen aktiivinen työ kansainvälisyyden edistämiseksi.

– Olemme todella tyytyväisiä ja iloisia siitä, että Turun yliopiston hoitotiede on taas noteerattu yhdeksi maailman parhaista. Laitos on jo vuosia pyrkinyt edistämään kansainvälistä yhteistyötä ja uskoakseni se myös näkyy näissä rankingeissa. Henkilökuntamme on osaavaa ja kykenee tuottamaan tutkimusta ja opetusta huipputasolla suomeksi ja englanniksi. Myös jokaisella laitoksen oppiaineella on kansainvälisiä kumppaneita ja tutkimuksemme nojaa vahvasti alan kansainvälisiin strategisiin suosituksiin, Leino-Kilpi toteaa.

Yliopistojen menestystä tietyssä oppiaineessa mitattiin esimerkiksi tieteellisten julkaisujen ja siteerausten, kansainvälisten kumppaneiden kanssa julkaistujen artikkeleiden sekä tunnustusten määrässä.

Yhdysvaltalaiset yliopistot pärjäsivät kaikkein parhaiten vertailussa ja maan yliopistot nousivat kärkisijalle yhteensä 35 oppiaineessa. Suomalaisista yliopistoista eniten korkeita sijoituksia eri oppiaineissa sai Helsingin yliopisto.

Akateemisen oppiainevertailun tehnyt Shanghai Ranking Consultancy julkaisee myös elokuussa Shanghain listan eli Arwun, jossa asetetaan järjestykseen maailman 500 parasta yliopistoa. Oppiainekohtainen vertailu löytyy osoitteesta: http://www.shanghairanking.com/Shanghairanking-Subject-Rankings/

HK
Kuva: Hanna Oksanen