Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulujen opiskelijat kisasivat data-analytiikkaosaamisessa

25.05.2018

Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulujen tietojärjestelmätieteen oppiaineet järjestivät opetusyhteistyössä Business Intelligence -kurssit, jotka huipentuivat yhdessä IBM:n kanssa järjestettyyn Analytic Challenge -kilpailuun.

Analytic Challenge -kilpailu oli osa Turun yliopiston ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluissa kevätlukukaudella järjestettyjä Business Intelligence -kursseja, jotka suunniteltiin opetusyhteistyössä yliopistojen välillä.

Turussa BI-kurssille osallistui noin sata opiskelijaa, jotka valittiin mukaan kahden edeltävän taulukkolaskentakurssin menestyksen perusteella. BI-kurssilla jatkettiin tutustumista nykyaikaisiin välineisiin ja syvennettiin osaamista analytiikan alueella. Opiskelijat tutkivat erilaisia data-aineistoja kuten myyntidataa, HR-aineistoja ja avointa dataa useilla eri ohjelmistoilla, muun muassa IBM:n Watsonilla.

Yliopistojen kurssit huipentuivat yhteistyössä IBM:n kanssa järjestettyyn analytiikkakilpailuun. Kilpailussa opiskelijat muodostivat 3‒4 hengen tiimejä. Heille annettiin kuvitteellisen urheilutarvikkeita myyvän globaalin yrityksen rikas myyntidata ja esiteltiin kilpailun johtoryhmän ongelmapohjainen toimeksianto. Data-analyysin perusteella johtoryhmälle piti ehdottaa toimenpiteitä.

Tiimit saivat viikon aikaa analysoida ja laatia analyysien pohjalta lyhyet videot, joissa tiimin ratkaisu esiteltiin. Kurssien opettajat valitsivat kummastakin yliopistosta kuusi parasta tiimiä kilpailun finaaliin esittelemään ratkaisunsa live-tilanteessa johtoryhmälle. Johtoryhmän muodostivat kurssien opettajat sekä asiantuntijat IBM:ltä, Solitasta ja Enfolta.

‒ Opiskelijat antoivat erittäin positiivista palautetta kilpailusta opetusmuotona. Todellinen, vaikkakin kuvitteellinen, ongelma oli mielenkiintoinen ja pakotti perehtymään välineisiin syvällisesti sekä analysoimaan dataa monipuolisesti. Kahden koulun välinen kilpailu lisäsi jännitystä ja motivaatiota, kertoo lehtori Timo Leino, kurssin opettaja Turun kauppakorkeakoulussa.

Analytiikkakisan voitto tuli Turkuun! Iloiset voittajat ylpeän opettajansa Timo Leinon ympärillä: vasemmalta Kiia Rouhelo, Kalle Eskola, Maija Roukala ja Oskari Honkasalo. Muut mitalisijat menivät Aalto-yliopistoon.

Luotu 25.05.2018 | Muokattu 25.05.2018