Turun yliopiston ja Åbo Akademin uuden monikäyttäjärakennuksen nimeksi valittiin Aurum

22.10.2018

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) rakennuttaa Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteiskäyttöön uuden rakennuksen vanhan Juslenian paikalle Henrikinkadulle. Rakennuksen nimeämistä varten järjestettiin nimikilpailu, joka oli käynnissä 24.5.–7.9. Kilpailun kautta saatiin yhteensä 98 nimiehdotusta, joista uuden rakennuksen nimeksi valittiin Aurum.

​Havainnekuva Aurum-rakennuksesta Henrikinkadun suunnasta.

​Rakennukselle etsittiin nimeä, joka sopii myös kansainvälisessä yliopistoyhteisössä mahdollisimman hyvin monen suuhun ja uuden rakennuksen käyttötarkoitukseen.

Nimen valitsi kummankin yliopiston edustajista koostuva raati: Anu Aalto, Ulla Achrén, Thurid Eriksson, Carita Kvarnström, Päivi Mikkola, Anne Paasi, Tapio Salmi, Anna Sundberg sekä opiskelijajäsenet Paavo Palanterä ja Andreas Reipsar.

– Nimikilpailussa kävi mielenkiintoinen yhteensattuma, kun valituksi tullutta nimeä ehdotti kaksi henkilöä, toinen Åbo Akademilta ja toinen Turun yliopistolta. Aurum -nimen voidaankin jo tällä perusteella sanoa olevan sopiva yhteiskäyttöiselle synergiarakennukselle. Nimen ehdottajille ilmoitetaan voitosta henkilökohtaisesti ja heidät palkitaan lähiviikkoina, kertoo raadin puolueettomana puheenjohtajana toiminut Jessica Örn Suomen Yliopistokiinteistöiltä.

Nimen ehdotuksissa oli seuraavia perusteluja:

• "Aurum" on latinaa ja merkitsee kultaa. Sopii hyvin rakennukselle missä asuu kemistejä ja fyysikoita.
  • Alkemiassa tavoiteltiin viisasten kiveä ”arcanum” (Turun yliopiston kemian laitoksen nykyinen nimi), jolla voitaisiin muuttaa metalleja kullaksi, aurum. Miksei siis jatkettaisi alkemiateemalla?
  • Toimii hyvin ruotsiksi, suomeksi, englanniksi ja muillakin kielillä.

Raadin kokoontuessa sille esiteltiin aluksi nimistöasiantuntija, dosentti Paula Sjöblomin esitys hyvän nimen kriteereistä. Kriteerit täyttyvätkin Aurum -nimessä hienosti.

Raati perusteli valintaansa kommentein:

• Nimiä ehdottaneilla oli hyvät ja osuvat perustelut.
  • Kiva lisä oli, että kyseistä nimeä ehdotettiin sekä Åbo Akademilta että Turun yliopistolta.
  • Nimi on sama kaikilla kielillä, ei tule ongelmaa kieliversiosta tai kirjoitusasusta.
  • Aurum -nimi muistuttaa mukavalla tavalla alkuosaltaan Aurajoen nimeä
    ruotsinkielessä rum tarkoittaa huonetta.
  • ”Puu on Suomen kultaa”, ja rakennuksesta tulee puupinnoitteinen.

Aurum valmistuu keväällä 2021 ja otetaan käyttöön samana syksynä. Sen pääkäyttäjinä ovat Turun yliopiston kemian laitos sekä Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta. Muita käyttäjiä ovat muun muassa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja kirjasto. Aurum toimii yhdistävänä rakennuksena Åbo Akademilta Yliopistonmäelle siirryttäessä ja se on osa Turun yliopiston ja Åbo Akademin Scientia Aboensis -yhteistyötä.

HK

Luotu 22.10.2018 | Muokattu 22.10.2018