Turun yliopiston kevään valintakokeet käynnistyivät – turvallisuuteen panostettu monella tapaa

24.05.2021

Valintakokeet käynnistyivät viime viikolla Turun yliopistossa poikkeuksellisin järjestelyin. Kokeiden koronaturvallisuutta on parannettu muun muassa järjestämällä osa kokeista kampukselle pystytetyissä teltoissa ja Turun messukeskuksessa.

Valintakokeiden järjestäminen koronapandemian aikana on vaatinut pitkää suunnittelua ja panostamista turvallisuuteen. Osa Turun yliopiston kevään valintakokeista järjestetäänkin kampusalueelle pystytetyissä teltoissa ja Turun messukeskuksessa. Järjestelyillä on pyritty takaamaan hakijoille kahden metrin suojaetäisyydet. Lisäksi hakijoiden saapuminen kokeeseen on porrastettu kontaktien minimoimiseksi.

Erityistä huomiota on myös kiinnitetty hakijoiden opastamiseen turvallisuuteen liittyen. Hakijoita on neuvottu välttämään ylimääräisiä kontakteja ennen valintakoetta ja olemaan osallistumatta kokeeseen, jos heillä on koronavirukseen mahdollisesti liittyviä oireita.

– Valintakoejärjestelyiden eteen on tehty valtavasti töitä eri yksiköissä ja tällä viikolla pääsemme toteamaan, miten kaikki suunnittelu konkretisoituu valintakoetilaisuuksiksi. Olemme joutuneet tekemään poikkeuksellisia järjestelyitä muun muassa viemällä valintakokeita Turun messukeskukseen ja pystyttämällä kampukselle tapahtumatelttoja bajamajarivistöineen, kertoo Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkönen.

Oikeustieteellisen kokeessa jännittynyt tunnelma

Yksi kevään ensimmäisistä kokeista oli maanantaina järjestetty oikeustieteellisen valintakoe. Isojen hakijamäärien kokeissa oli erityisen tärkeää saada lisätilaa jakamalla kokeet kampukselle ja messukeskukseen.

Yliopiston alakampukselle pystytetyissä teltoissa on pyritty panostamaan turvallisuuden lisäksi myös hakijoiden mukavuuteen, ja telttoja onkin varauduttu joko lämmittämään tai viilentämään säästä riippuen. Tavoitteena on, että hakijat voivat olosuhteista huolimatta keskittyä kokeeseen mahdollisimman hyvin.

Oikeustieteellisen kokeeseen jonottavien hakijoiden keskuudessa olikin jännitystä, mutta erityisjärjestelyiden osalta kaikki oli sujuvaa. Paikalla oli myös runsaasti valvojia ja opastajia, jotka pitivät huolta, että kaikki sujui hyvin ja hakijat löysivät oikeaan paikkaan.

Hakijoiden lisäksi tilanne on tänä vuonna ollut uusi myös kokeiden järjestäjille.

– Viime viikon tiistaina järjestettiin Turun yliopiston kevään ensimmäinen suurempi valintakoe, kun messukeskuksessa valintakokeen suoritti yli 300 hakijaa. Tämän viikon tiistaina lääketieteellisten alojen yhteisvalinnan sekä biolääketieteen kokeeseen odotetaan lähes kahtatuhatta hakijaa, ja se on hakijamäärältään suurin yksittäinen valintakoe. Tunnelmat ovat odottavaiset ja jännittyneet niin valintakokeita järjestävissä tiedekunnissa kuin muissakin koejärjestelyihin osallistuvissa yksiköissä – ja sitä ne ovat varmasti myös hakijoilla, Kähkönen sanoo.

Luotu 24.05.2021 | Muokattu 24.05.2021