Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen tietokirja Tunteiden palo – Turku liekeissä 1827 tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi

08.11.2022

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen kirjoittama Tunteiden palo – Turku liekeissä 1827 on valittu vuoden 2022 tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi. Kirja kertoo Turun palon tarinan uudesta näkökulmasta, siitä, millainen katastrofi oli kaupungin asukkaiden kokemana. Tietokirjallisuuden Finlandia-voittaja valitaan kuuden teoksen joukosta 1.12.2022.

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen tietokirja Tunteiden palo – Turku liekeissä 1827 on nimitetty vuoden 2022 tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi. Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen.

Syyskuun 4. päivänä 1827 alkanut Turun palo oli historian taitekohta ja aikalaisille jotain ennennäkemätöntä. Salmi kertoo kirjassaan tarinan Turun palosta uudesta näkökulmasta: siitä, millainen palo oli kaupungin asukkaiden kokemana. Ajalla, jolloin tiedonkulku oli hidasta, tapahtuma oli aikansa mediakatastrofi, joka herätti maailmanlaajuista huomiota ja nykykatastrofien tapaan myös kansainvälistä solidaarisuutta. Kirja on ensimmäinen kattava tutkimus aiheesta lähes sataan vuoteen.

– Olen tässä kirjassa halunnut kuvata tapahtumien rinnalla kauhun hetkiä, alakulon tunteita, syyllisyyttä, ahneutta, surua ja myötätuntoa. Millaisia olivat palon syttymistä edeltävät hetket, millaista katastrofin aiheuttama sekasorto tulimyrskyn riepottelemassa kaupungissa ja millaista ankea herääminen raunioiden keskellä, Salmi kertoo.

Suomen Kirjasäätiön ehdokasperusteluissa todetaan, että ”perinpohjaisesti lähteisiin perustuva, moniaistillisesti kuljetettu tarina Turun palosta avaa kokonaan uuden näkökulman menneeseen tragediaan. Vaikka liekit melkein polttavat lukijaakin, teos pysyy faktoissa ja laajenee yksittäisiä ihmisiä sekä yhden kaupungin menneisyyttä suuremmaksi kertomukseksi Euroopan historiasta, tiedonvälityksestä, jopa Goethesta”.

Turun palon ihmisissä herättämissä kokemuksissa on Salmen mukaan paljon sellaista, mitä voidaan tällä hetkellä ymmärtää. Salmi pohtii kirjassaan erityisesti kysymystä syyllisyydestä ja sitä, miksi palon muisto elää yhä.

Salmi on ollut myös vuonna 2016 Tieto-Finlandia-ehdokkaana teoksella Maamme – Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria, jonka hän toimitti yhdessä Turun yliopistossa kulttuurihistorian professorina toimineen Marjo Kaartisen ja Lapin yliopiston kulttuurihistorian emeritaprofessori Marja Tuomisen kanssa.

Tieto-Finlandian ehdokkaat valitsi lautakunta, jonka puheenjohtajana toimi viestintäyrittäjä Suna Vuori sekä jäseninä toimittaja Petter Lindberg ja viestintäalan yrittäjä Riitta Pollari. Voittajan valitsee ylilääkäri Hanna Nohynek. Voittaja julkistetaan 1.12.2022.

> Lue lisää Tunteiden palo -kirjasta tästä uutisesta

> Suomen Kirjasäätiö