Turun yliopiston oikeustieteelliselle tiedekunnalle kannustavaa palautetta alan korkeakoulutuksen kansallisessa arvioinnissa

08.11.2021

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) toteutti Oikeustieteellisen alan korkeakoulutuksen arvioinnin vuosina 2020–2021.  Erityisesti huomion kohteena olivat tutkinto-ohjelmien tuottama osaaminen, työelämärelevanssi ja jatkuva oppiminen. Painopisteet sovittiin yhdessä koulutusyksiköiden kanssa. Arvioinnin mukaan oikeustieteellisen alan koulutus tuottaa monipuolista, oikeudelliseen yleissivistykseen keskittyvää osaamista.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen raportista selviää, että Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta toteuttaa tutkimukseen perustuvaa juristikoulutusta, jonka ytimessä on akateemisen sivistyksen ihanne sekä systemaattinen osaamistavoitteiden tunnistaminen. Opetussuunnitelmatyö on monipuolista ja tiedekunnan ilmapiiri tukee opetuksen kehittämistä.

Arvion mukaan oikeustieteellisessä tiedekunnassa tutkinto-ohjelmien työelämärelevanssi ymmärretään varsin modernisti ja laajasti. Kansallisen koulutuksen arviointikeskus kaipaa tiedekunnalta kuitenkin selkeämpää viestintää, jotta opintojen työelämärelevanssin eri ulottuvuudet konkretisoituisivat opiskelijoille nykyistä paremmin.

Jatkuvassa oppimisessa tiedekunta on jo tehnyt konkreettisia toimia koulutustarjonnan haltuun ottamiseksi. Tiedekunnan perustutkintokoulutuksen systemaattista otetta kaivataan myös jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan toteuttamiseen. Sen myötä on mahdollista arvioida myös strategian mukaista henkilöstöresurssien kohdentamista.

Oikeustieteellisen tiedekunnan koulutuksesta vastaava varadekaani, professori Janne Salminen toteaa, että koulutusalan arvioinnin prosessi on kokonaisuutena ollut osallistava ja erinomaisen silmiä avaava. Professori Salmisen mukaan KARVIn, tiedekunnan henkilöstön ja sidosryhmien välinen yhteistyö toimi arviointiprosessissa hienosti, ja työn tuloksena syntynyt raportti on erittäin hyödyllinen tiedekunnan kehittämisen kannalta. Esimerkiksi jatkuvassa oppimisessa olemme tehneet ison kartoituksen ja ideoinnin jo nyt. Otamme tämän kokonaisuuden nyt kehittävän uudistamisen hengessä käsittelyyn yhdessä koko henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa. Se on aina tuottanut hyvää tulosta, sanoo varadekaani Salminen.

Lisätietoa:

Janne Salminen janne.salminen@utu.fi