Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali varatuomari Matti Vuorialle

30.11.2021

Turun Yliopistosäätiön pitkäaikainen hallintoneuvoston puheenjohtaja varatuomari Matti Vuoria palkittiin 17.11.2021 Turun Yliopiston perustamisen suurella muistomitalilla. Varatuomari Matti Vuoria on huomattavalla tavalla toiminut Turun yliopiston henkisten päämäärien hyväksi ja aineellisen vaurastumisen edistämiseksi.

Yliopistosäätiön hallituksen puheenjohtaja, asianajaja senior partner Mikko Heinonen luovuttaa mitalin varatuomari Matti Vuorialle.

Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali lyötettiin vuonna 1922 Turun Yliopiston avajaisten muistoksi. Matti Vuoria on toiminut Turun Yliopistosäätiön hallintoneuvoston (aik. valtuuskunta) puheenjohtajana vuodesta 2015. Lisäksi hän on toiminut Yliopistosäätiön hallintoneuvoston jäsenenä vuodesta 2004.

Turun Yliopistosäätiö on toiminut nykymuotoisena vuodesta 1974, jolloin Turun yliopisto valtiollistettiin. Yksityisen yliopiston lahjoitusvaroista saatiin peruspääoma Turun yliopiston toimintaa tukevalle säätiölle. Turun Yliopistosäätiön toiminnan tarkoituksena on edistää ja tukea Turun yliopiston toimintaa.

Säätiön tärkein toimintamuoto on säätiön hallinnoitavana olevat nimikkorahastot, joiden tuotoista säätiö jakaa vuosittain apurahoja. Lisäksi Turun Yliopistosäätiö omistaa useita kulttuurikohteita, joiden toiminnan ja ylläpidon kautta toteutetaan myös säätiön perustarkoitusta eli edistetään Turun yliopiston tarkoitusperien saavuttamista. Turun Yliopistosäätiön toimielimiä ovat hallintoneuvosto ja hallitus. Niissä ovat mukana Turun yliopiston, Turun kaupungin, Turun Suomalaisen Yliopistoseuran, elinkeino- ja yhteiskunnallisen elämän edustajat. Tuki apurahoina Turun yliopistolle vuonna 2020 oli noin 2,66 M€.

Lisätietoja: Turun Yliopistosäätiön toimitusjohtaja Mikael Luukanen, p. 050 410 9204

Luotu 30.11.2021 | Muokattu 30.11.2021