Turun yliopiston uudet juhlajuomat: Aurora Fennica ja Silva Fennica

03.11.2017

Turun yliopistolla on tänä vuonna monta syytä juhlia. Suomi täyttää 100 vuotta, kuten myös Turun suomalainen yliopistoseura, jonka vuosijuhlaa vietettiin tänä perjantaina 3.11. Merkkivuoden kunniaksi yliopistolle on valmistettu kaksi uutta juhlajuomaa, arktinen likööri Aurora Fennica sekä koivunmahlasta valmistettu kuohuviini Silva Fennica.

– Vaikkei tämä olekaan tiedettä, hommia on silti paiskittu samalla pieteetillä kuin tutkimusta tehdessä, toteaa emeritusprofessori Heikki Kallio.

​Elintarvikekemian emeritusprofessori Heikki Kallio on mies Turun yliopiston uuden juhlaliköörin, Aurora Fennican, idean takana. Liköörin kehittämistyöhön ja valmistukseen on osallistunut suuri määrä ihmisiä niin elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen osastolta, Kevolta kuin myös muualta Suomesta.

Aurora Fennica vihittiin käyttöön Turun suomalaisen yliopistoseuran 100-vuotisjuhlassa perjantaina 3.11. Turun yliopiston juhlalikööreillä on ollut alusta asti voimakas kytkös seuraan.

– Olemme jo aiemmin valmistaneet Turun yliopistolle kaksi juhlalikööriä, jotka kulkivat nimillä 22 040 ja Phoenix. Ensimmäisen liköörin nimi viittaa seuran Turun yliopiston perustamiseksi käynnistämän varainkeruun lahjoittajien määrään, Kallio kertoo.

Ainutlaatuinen arktinen likööri

Idea yliopiston juhlalikööristä syntyi viime vuoden puolella Kittilässä, jossa Turun yliopistolla on maailman pohjoisin tyrniviljelmä. Kevolla marjaprojektin aamukahvilla Kallio päätti arktisesta ympäristöstä inspiroituneena kirjoittaa yliopiston rehtorille sähköpostin, jossa ehdotti uuden juhlajuoman valmistamista.

– Halusimme tehdä oikein arktisen liköörin, jonka ainesosat edustavat Lappia. Riekonmarja antaa ruskaa Lapissa ja elintarvikekemia on aiemmin tutkinut marjan värinmuodostumista. Puolukka ja mustikka ovat tietenkin tavallisempia, mutta variksenmarja on hyvin lappilainen marja. Kaikki marjat on myös poimittu Lapissa, Kallio kertoo.

Kallion mukaan likööri on poikkeuksellinen sekä marjavalinnoiltaan että myös valmistusprosessiltaan. Valmistusteknisistä syistä kauppojen likööreihin lisätään vettä, kun yliopiston uudessa liköörissä ainoa vesilisäys tulee alkoholiliuoksesta. Juomassa on myös vähemmän sokeria, kuin tavallisissa kaupan likööreissä.

– Tästä tulee aivan erilainen maku ja tuntuma. Resepti piti sovittaa ideaan ja kehittää teknologia, jolla likööri voidaan valmistaa. Teimme tässä yhteistyötä Lignell & Piispasen kanssa, joka on myös valmistanut yliopiston aiemman Phoenix-liköörin, Kallio sanoo.

Elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen osastolta uusien juomien valmistamiseen ovat osallistuneet muun muassa professori Yang Baoru, Heikki Kallio, yliopisto-opettaja Oskar Laaksonen sekä projektitutkija Mika Virtanen.

Koivunmahlasta kuohuvaa

Silva Fennica on yliopiston uusi kuohuviini, jonka raaka-aine on varmasti kaikille suomalaisille tuttu koivunmahla. Juoma on käytetty samppanjahiivalla ja koska mahla on puusta valuessaan 99 % vettä, käymiseen on käytetty sokerilisää. Kuohuviinin on valmistanut Hermannin Viinitila.

– Kevolla on tutkittu koivuja iät ja ajat, joten koivulla ja Turun yliopistolla on pitkä yhteinen historia takanaan. Elintarvikekemia puolestaan on tutkinut mahlan koostumusta ja kehittänyt koivusiirapin valmistusprosessin. Silva Fennica on nyt puolentoista vuoden ikäinen ja kaikin puolin parhaimmillaan. Maku on hento ja hienovarainen, juoma todella maistuu koivunmahlalta, Kallio toteaa.

Eläkkeellä oleva emeritusprofessori on omien sanojensa mukaan ollut syypää uusien juomien takana, mutta puuhamies ei kuitenkaan tahdo ottaa yksin kunniaa tuotoksista.

– Työtä on tehty pilke silmäkulmassa isolla porukalla. On käsittämättömän hienoa, että kiireelliset ihmiset lähtevät mukaan tällaiseen intohimoprojektiin. Se tuo myös vaihtelua arkeen.

Heikki Kettunen

Luotu 03.11.2017 | Muokattu 03.11.2017